RESISTANCE STRATEGIES MAKING POSSIBLE GENDER AND SEXUALITY DEBATE AT SCHOOL

Authors

  • Lara Torrada Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Paula Regina Costa Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Juliana Lapa Rizza Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.46-63

Keywords:

Gender. Sexuality. Resistance. School.

Abstract

This article analyzes some strategies of resistance produced in a project-experience promoting the discussions of gender and sexuality in the school space. We articulate questions on the mechanisms of power and strategies of resistance of three teachers who participated in the project. The theoretical framework used in our analysis is inspired by Foucaultian studies, on gender and sexuality. Data was collected in interviews and discussion groups. We were able to identify the strategies promoted by the teachers, such as: working with the theme by using terms and subjects of greater general acceptance; incorporate the theme into the content of existing courses; maintain a dialogue with the families and the community about the development of the project; advocate for inclusion of the theme in the documents that provide educational guidelines, among others, seeking to maintain the articulation and the discussions on the theme in their classrooms. Finally, it is fundamental to have proposals that promote the resistance and allow the problematization and the debate on gender and sexuality issues to enable a less discriminatory and sexist school space.

Author Biographies

Paula Regina Costa Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Professora Titular do Instituto de Educação e professora dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências e Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Pós-doutorado na Escola Superior de Educação de Coimbra/Instituto Politécnico de Coimbra. Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad – GIES. É líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola - GESE, atuando principalmente nos seguintes temas: corpos, gêneros e sexualidades. Bolsista produtividade 1C do CNPq.

Juliana Lapa Rizza, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Pedagogia Licenciatura com Habilitação nos Anos Iniciais pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Mestrado e Doutorado também em Educação Ambiental pela FURG. Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola - GESE/FURG. Coordenadora do Projeto Escola Promotora da Igualdade de Gênero. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nas questões de corpos, gêneros e sexualidades na Educação Básica e na formação de professores/as.

Published

2020-05-04

How to Cite

Torrada, L., Costa Ribeiro, P. R., & Rizza, J. L. (2020). RESISTANCE STRATEGIES MAKING POSSIBLE GENDER AND SEXUALITY DEBATE AT SCHOOL. Context and Education Journal, 35(111), 46–63. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.46-63