INSTRUMENTOS PARA INDICAÇÃO, AVALIAÇÃO E INSTITUIÇÃO DE TECNOLOGIA ASSISTIVA: REVISÃO SISTEMÁTICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.265-275Keywords:
Educação Especial.Tecnologia Assistiva. Escala de Mensuração.Abstract
A taxa de abandono de tecnologia assistiva é alta, assim torna-se importante o uso de instrumento padronizados para direcionar a indicação, avaliação e implementação. Este estudo teve como objetivo identifcar e discutir os instrumentos disponiveis para a indicação, avaliaçao e implementação de tecnologia assistiva. A pesquisa configurou-se como uma revisão sistemática realizada entre 2003 e 2017, nas bases de dados: ERIC, PUBMED e PROQUEST e utilizados os descritores “assitive device” and “outcome assessment”; “assitive device” and “measurement scale”; “assistive technology” and “outcome assessment”; “assistive technology” and “measurement scale”. A busca resultou em 284 aritgos, em seguida dois pesquisadores realizaram a leitura e análise dos resumos e títulos. Foram excluídas as revisões, artigos de discussões teóricas e ponto de vista e aqueles que não correspondiam a temática, sobraram 80 artigos. As informações foram categorizadas quanto: tipo de instrumento utilizado, disponibilização do instrumento em língua portuguesa. Os resultados indicaram a utilização de 28 instrumentos específicos para avaliar predisposição, satisfação, indicação e avaliação de tecnologia assistiva, porém apenas os instrumentos Quebec user evaluation of satisfaction with assistive technology e Assistive technology device predisposition assessment estão disponiveis na lingua portuguesa. Apesar de existir diferentes instrumentos poucos estão disponíveis na língua portuguesa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.