CONCEPÇÕES ACERCA DA HISTÓRIA E EPISTEMOLOGIA DA BIOLOGIA APRESENTADAS EM UMA COMUNIDADE DE PRÁTICA.
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.88-103Abstract
A Biologia se constituiu como uma ciência do conhecimento, passando por períodos de descrédito nos quais não era considerada uma ciência segmentada em várias áreas de mesmo nível de reconhecimento da Física e a Química. Tais contextos acabaram influenciando a construção da disciplina Biologia, que se caracteriza como fragmentada, descritiva e memorística. A presente pesquisa, de natureza qualitativa, buscou investigar as concepções acerca da epistemologia da Biologia elucidadas por participantes de uma Comunidade de Prática, constituída por professores pesquisadores, pós-graduandos, graduandos e professores da educação básica. Os discursos dos sujeitos da pesquisa foram obtidos por meio de gravações das reuniões referentes aos temas da epistemologia da ciência, posteriormente transcritos e tratados com o auxílio da Análise Textual Discursiva. O tratamento dos dados pela ATD possibilitou a emergência de duas categorias, Biologia ou Ciências Biológicas, Biologia: construção histórica e autonomia, que possibilitaram a construção de um metatexto sobre a natureza da Ciência Biologia. Na visão dos participantes, a Biologia se caracteriza como uma ciência autônoma no presente momento, porém ainda não se encontra completamente unificada.
Palavras chave: Epistemologia da biologia, Comunidade de prática, Ensino de Biologia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
