AVALIAÇÃO DA ABORDAGEM DOS CONTEÚDOS DE ALIMENTAÇÃO E NUTRIÇÃO NO LIVRO DE CIÊNCIAS DA 8ª SÉRIE UTILIZADO NO MUNICÍPIO DE PETROLINA-PE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.301-314Abstract
O presente trabalho trata-se da análise dos livros didáticos utilizados para o ensino de Ciências nos anos finais do ensino fundamental, adotados pelas escolas públicas do município de Petrolina-PE, a fim de verificar como é a abordagem do tema Alimentação e Nutrição neste material. Identificamos que dos quatro livros analisados, apenas um apresentou conteúdos relacionados a temática. Com relação aos conteúdos de relevante importância para o entendimento e a prática da alimentação saudável, verificou-se que todos são apresentados nos livros, com exceção da diversidade alimentar e a classificação dos alimentos. Sobre os conteúdos que podem motivar os indivíduos a modificarem suas práticas alimentares é importante destacar que a causa ou origem da doença, bem como a perspectiva de orientação nutricional é ausente em todos os capítulos. Embora o livro didático seja uma das mais relevantes fontes de informação, sendo em inúmeros casos um dos principais meios de conhecimento científico para os alunos, a abordagem apresentada nos livros didáticos pesquisados foi limitada em diversos momentos, exposta de forma superficial e não apresentou aspectos essenciais sobre a temática da Alimentação e Nutrição.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.