ESCOLA TÉCNICA RURAL E AS DIMENSÕES DO TERRITÓRIO NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES E DA IDENTIDADE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.80-94Abstract
O objetivo deste artigo é compreender as relações identitárias dos estudantes da escola estadual técnica Encruzilhada, a partir das convivências cotidianas, que interligam representações de identidades rurais e urbanas, com destaque nos costumes, hábitos e tradições do gaúcho fronteiriço. Com base nos conceitos de território e territorialidade, enquanto espaço de limites e possibilidades, articulam as relações sociais e podem ocorrer o domínio do Outro. A metodologia é de cunho qualitativo, com entrevistas semi-dirigidas e observação no ambiente escolar. Por sua vez, utiliza-se a Análise Textual Discursiva (MORAES, GALIAZZI, 2011) como forma de desconstruir, unitarizar e categorizar as vozes dos estudantes. Evidenciamos que o ambiente escolar rural influencia na construção de novas identidades, desse modo, ressaltamos três dimensões dessa automodificação: 1) vestuário; 2) linguagem e 3) projeto de vida. Conclui-se que a convivência dos estudantes em regime de internato na escola técnica ajuda a incorporar saberes, significados e costumes tradicionais, privilegiando às práticas e lidas gaudérias como forma de garantir poder e espaço no ambiente escolar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.