IMPLICAÇÕES DO PROGRAMA ENSINO MÉDIO INOVADOR NO ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA NA REDE ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE CURITIBA/PR
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.210-243Abstract
O Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI)é uma política pública educacional com o objetivo de fomentar propostas curriculares inovadoras nas escolas de Ensino Médio. Com o intuito de compreender como estas propostas vêm sendo desenvolvidas nos propomos discutir as implicações desse programa no âmbito do ensino de Ciências da Natureza nas escolas estaduais de Curitiba-Paraná, considerando o macrocampo Iniciação Científica e Pesquisa. A constituição de dados se deu por meio de três técnicas: a análise documental, a entrevista e o questionário, tendo como sujeitos da pesquisa os gestores, professores de Biologia, Física e Química e os respectivos alunos que participaram das ações desenvolvidas no âmbito do programa. A abordagem da pesquisa se fundamentou no Ciclo de Políticas de Stephen Ball e colaboradores e a análise dos dados foi realizada a partir da Análise Textual Discursiva. Foi possível constatar que os efeitos do ProEMI nas escolas investigadas foram de primeira ordem, caracterizados por mudanças apenas nas práticas fora da sala de aula e na estrutura parcial da escola. Pouca coisa mudou em relação ao currículo, a avaliação, os padrões de acesso ou oportunidades, sendo que estas mudanças foram restritas e privilegiando poucos alunos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.