O PNAIC COMO ACONTECIMENTO DISCURSIVO: MOBILIZAÇÃO DE SENTIDOS NO ENSINO DE MATEMÁTICA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.105.142-174Abstract
O trabalho que se apresenta aborda o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC como Acontecimento Discursivo, na pespectiva da Análise do Discurso – AD de vertente francesa, referenciada nos estudos de Michel Pêcheux (1969; 1997) e Eni Orlandi (2001; 2003; 2005; 2013; 2014). Este artigo foi desenvolvido a partir da pesquisa realizada em nível de mestrado acadêmico, no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM), na Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT, Campus Dep. Est. Renê Barbour, Barra do Bugres/MT. A partir da análise das entrevistas realizadas junto aos professores alfabetizadores do município mato-grossense de Feliz Natal, participantes deste programa no ano de 2014, e de materiais produzidos durante os encontros formativos daquele ano, buscamos compreender efeitos de sentido no discurso desses participantes em relação ao ensino de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Atentos aos deslizamentos de sentidos encontrados no corpus, discutimos como o acontecimento histórico, PNAIC/2014, passa a ser discursivisado, constituindo sentidos variados ao mobilizar memórias e atualidades.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
