PROGRAMA OBSERVATÓRIO DA EDUCAÇÃO: POSSIBILIDADES PARA (RE)PENSAR O CURRÍCULO DE MATEMÁTICA DO ENSINO FUNDAMENTAL
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.206-218Abstract
Este texto tem por objetivo socializar as percepções de um grupo de professores da Educação Básica no que se refere a um conjunto de ações desenvolvidas em uma pesquisa/intervenção vinculada ao Programa Observatório da Educação (Edital INEP/CAPES 049/2012). A investigação, de cunho qualitativo, teve o intuito de elaborar e problematizar práticas pedagógicas que promovessem rupturas nos currículos escolares na disciplina de Matemática, em especial no Ensino Fundamental. O material de pesquisa consistiu em entrevistas semiestruturadas efetivadas com seis professores de escolas públicas que participaram do Programa, que também contava com a presença de pesquisadores, mestrandos e alunos de graduação. Os relatos dos docentes entrevistados apontam que as discussões teórico-metodológicas e as atividades exploradas em encontros de estudos semanais possibilitaram reflexões e modificações nos currículos das escolas, em relação aos conteúdos, metodologias e avaliação. Em particular, os entrevistados reforçaram que, por conta de sua participação, ocorreram significativas mudanças em suas práticas pedagógicas, em especial com a utilização de metodologias mais dinâmicas que possibilitaram aos alunos exercerem a pró-atividade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.