PERCEPÇÃO DE ESTUDANTES SOBRE SAÚDE, ALIMENTAÇÃO E ATIVIDADE FÍSICA APÓS INTERVENÇÃO COM A METODOLOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.346-364Abstract
Nesse trabalho optou-se por abordar temas em saúde, através de metodologias ativas, utilizando a Metodologia da Problematização (MP), uma vez que essa ferramenta propicia ao aluno a valorização da realidade que o cerca, fazendo-o refletir sobre ela. Foram selecionadas duas turmas do 7º ano do Ensino Fundamental, no qual em uma delas trabalhou-se os temas em saúde através de aula expositiva, e a outra, os temas foram abordados pela MP. O instrumento de coleta de dados utilizado foi o Questionário de Percepção de Hábitos Saudáveis, aplicado antes e pós intervenção. Assim, foi possível constatar que houve mudança de percepção nos dois grupos de estudantes após a intervenção, porém na comparação inter-grupos, os estudantes do grupo da MP apresentaram maior conhecimento nos domínios avaliados, quando comparados aos estudantes que participaram da aula expositiva. Com isso, evidencia-se que a MP foi mais eficiente para promover conhecimento sobre as temáticas em saúde, do que as aulas expositivas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.