COMPREENSÕES SOBRE TECNOLOGIAS, ENSINO E APRENDIZAGEM NA FORMAÇÃO HUMANA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.106.178-197Abstract
Este artigo tem por objeto o estudo da perspectiva de ensino e da aprendizagem no contexto das tecnologias da informação e da comunicação (TIC), da compreensão do seu papel e utilidade na formação humana, de seus impactos e da necessidade de compreensão de sua utilização quando mencionamos uma formação cidadã. Especula sobre impactos percebidos na aprendizagem em decorrência da excessiva utilização das tecnologias e alerta para o desafio de tentar compreender e adequar sua utilização para educar as novas gerações de universitários. Com metodologia qualitativa e tendo como foco o ensino do direito, em disciplinas presenciais e a distância, observa que a geração atual de estudantes, designada “nativos digitais”, embora tenha grande familiaridade com as novas tecnologias, tem apresentado deficiências com leitura, compreensão e escrita, de modo que transparece como impacto das tecnologias uma alteração da comunicação escrita para a comunicação por imagens e dificultando a expressão. Do ponto de vista da aprendizagem revela-se uma face oculta no uso das tecnologias que pode ser decorrente da compreensão docente de sua utilização: as TIC podem influenciar o desenvolvimento da escrita e da argumentação, aspecto que deve ser melhor estudado para melhorar esta equação entre educação, tecnologias e aprendizagem.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.