FORMAÇÃO INICIAL DO PROFESSOR DE MATEMÁTICA NO CONTEXTO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.102.170-204Abstract
Este artigo apresenta uma síntese de uma pesquisa de doutoramento que teve como objetivo verificar se ambientes mediados por computador contribuem na formação inicial de acadêmicos de um curso de Licenciatura em Matemática. A pesquisa, em sua fase inicial, foi estruturada em duas etapas, a primeira investigou os acadêmicos durante a formação inicial em uma disciplina de concepções tecnológicas e pedagógica, e a segunda foi realizada durante o desenvolvimento das atividades de Estágio Obrigatório em escolas do Ensino Médio. Neste artigo, abordaremos somente a realização da investigação na primeira etapa. O quadro teórico dessa investigação buscou aporte de pesquisadores da formação inicial de professores, atividades investigativas, tecnologias educacionais e aprendizagem significativa. Como processo investigativo, utilizou-se um método qualitativo em uma abordagem de pesquisa-ação, com os empregos de variados instrumentos metodológicos. Os resultados apontam que a utilização de tecnologias, na formação inicial dos acadêmicos da Licenciatura em Matemática, promove impactos significativos em sala de aula e criam um ambiente que proporciona aos alunos novas formas de pensar e agir.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.