AS CONTRIBUIÇÕES DE UM PLANEJAMENTO INTERDISCIPLINAR COM TEMÁTICAS DE CIÊNCIAS NUMA AMOSTRA DE ALUNOS COM DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.129-150Abstract
Este estudo verificou as contribuições da aplicação de um planejamento interdisciplinar com temáticas de Ciências no desempenho escolar de alunos com dificuldades de aprendizagem. A amostra foi composta 29 alunos divididos em duas turmas dos anos iniciais do ensino fundamental de uma escola pública. Os dados foram coletados por meio de uma entrevista com os pais e através da avaliação do desempenho dos alunos. Dos 29 casos analisados, 11 alunos distribuídos nos dois grupos com e sem intervenções interdisciplinares, apresentaram dificuldade de aprendizagem na escrita, leitura e cálculos matemáticos. Os alunos com dificuldades de aprendizagem na avaliação do desempenho obtiveram um número de acertos na classificação intermediária nas três áreas avaliadas. Acerca disso, observa-se que na sala de aula onde foram desenvolvidas as atividades do planejamento interdisciplinar com temáticas de Ciências, o desempenho dos alunos com dificuldades de aprendizagem foi significativamente melhor nos testes, não somente em Ciências, mas também em Matemática e Língua Portuguesa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.