REPRESENTATIVIDADE DA BIOLOGIA EM CTS POR MEIO DE ANÁLISE POR REDES SOCIAIS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.102.81-99Abstract
O presente trabalho buscou investigar como as temáticas relacionadas ao Ensino de Biologia são representadas nos estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Os trabalhos analisados na pesquisa foram obtidos no Banco de Dados do Grupo CTS e Educação, do CEFET/RJ. Para a obtenção dos artigos relacionados à temática pesquisada, foram selecionados, dentre os 173 trabalhos e 632 palavras-chave sobre Ensino CTS, aqueles que continham termos considerados de grande importância na na área de Biologia/Ensino de Biologia, presentes no Título, Resumo ou Palavras-chave. Através da Análise de Rede Social, os dados foram analisados quanto às temáticas abordadas - através da análise das palavras-chave - e quanto ao referencial metodológico utilizado, pela análise dos principais autores\trabalhos citados. Os resultados deste trabalho auxiliam a compreender como a biologia vem sendo representada no campo CTS, as temáticas de pesquisa, assim como os principais autores citados nesta área. Os resultados obtidos demonstram uma particularidade da subárea de biologia ao comparar com o campo CTS no Brasil. Concluiu-se que esta se apropria da abordagem CTS em suas pesquisas, porém, não utiliza as referências que são tidas como base comum na ampla área de Ensino CTS, utilizando, assim, seus próprios referenciais teóricos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.