O USO DO FACEBOOK COMO FERRAMENTA PARA A CONSTRUÇÃO COLETIVA DE UMA PROPOSTA PEDAGÓGICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.102.4-31Abstract
O presente artigo aborda o uso de uma ferramenta de comunicação para o planejamento coletivo de uma atividade de uma proposta pedagógica. A atividade se referia a interações entre o bioma Pampa (região sul do Rio Grande do Sul) e os habitantes desse território. São analisadas asetapas desse planejamento e as conversas em grupo no Facebook. O estudo é fruto de uma pesquisa-ação crítica e colaborativa que teve o objetivo de fortalecer a agroecologia na região de cinco assentamentos da Reforma Agrária no município de Herval/RS. A utilização do Facebook como ferramenta de comunicação foi escolhida para comunicação instantânea do grupo. A atividade aqui discutida envolveu estudantes de 1º ao 8º ano, pertencentes a duas escolas do campo que atende cerca de 300 famílias campesinas, com o tema gerador Bioma Pampa e o Ser Pampeano, embasada em referenciais teóricos da Educação Popular, Ambiental e do Campo. O Facebook se mostrou uma ferramenta útil para a conversação necessária ao planejamento pedagógico, em especial quando operada em formato de reuniões online, enquanto os educadores estavam conectados em horários previamente combinados. O coletivo avalia que, devido ao distanciamento físico, precauções com uma forma de escrita que não gere desentendimentos devem ser pensadas, além de perceberem a facilidade de troca de materiais didáticos pelo ambiente virtual.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.