A COMPREENSÃO DO CONCEITO DE PAISAGEM DOS ALUNOS DO 6° ANO – FUNDAMENTAL II UM ESTUDO NA ABORDAGEM PIAGETIANA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.120-145Abstract
A construção de conceitos é a base para a compreensão e a construção do conhecimento científico e, entre eles, evidentemente, o geográfico. O presente estudo delimitando-se ao período operatório-concreto, segundo a classificação de Jean Piaget, discute bibliografias que tratam dessas fases no ensino-aprendizagem da criança, utilizando um dos conceitos-chave para a Geografia, a paisagem, para exemplificar a importância de uma boa compreensão de conceitos nessa fase de transição. Tratamos de entender como acontece a construção do conceito paisagem por parte de crianças na fase na qual esta sai do campo da ação e parte para o campo da representação mental. Para isso, analisamos, integradamente à pesquisa bibliográfica, os resultados de uma pesquisa de campo com crianças de 11 anos de um colégio da rede estadual de ensino na cidade de Maringá, Paraná.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.