O PERFIL DO PROFESSOR E A POLÍTICA DE FORMAÇÃO CONTINUADA DOS DOCENTES DA UNIPAMPA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.29-54Abstract
O objetivo do artigo é ampliar a compreensão do perfil do professor do ensino superior brasileiro e das propostas de formação oferecidas dentro do contexto universitário. O foco de estudo foram os professores da Universidade Federal do Pampa e o programa de desenvolvimento profissional desta instituição. A instituição fez parte do programa de expansão das universidades federais no Brasil (REUNI), tem uma estrutura multicampi e suas unidades universitárias estão distribuídas em dez cidades localizadas na região do pampa e fronteira do estado do Rio Grande do Sul. O perfil docente foi construído em consulta ao currículo lattes de 707 docentes (base de corpo docente de 2015) e a proposta de formação continuada para estes professores foi conhecida através dos documentos disponibilizados no site da instituição, referentes à política proposta de formação e desenvolvimento profissional do professor. Tratou-se de um estudo exploratório e descritivo que tiveram os dados sistematizados numa dimensão quanti-qualitativa descritiva. A partir dos dados levantados e analisados foi possível identificar alguns aspectos referentes ao perfil dos professores da Unipampa e compreender como foi se configurando a política de formação continuada nesta universidade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.