A APRENDIZAGEM DA GEOMETRIA POR MEIO DO ESTUDO DO CUBISMO NO 5º ANO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS - EJA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2016.99.201-230Abstract
O presente artigo é resultado da pesquisa desenvolvida no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas do Centro Universitário UNIVATES, que teve como objetivo identificar de que forma o estudo do movimento cubista pode contribuir na aprendizagem significativa da Geometria no 5º ano da Educação de Jovens e Adultos – EJA na Escola Municipal Maria Gertrudes Mota de Lima. Tal pesquisa se fundamentou na teoria de aprendizagem de David Ausubel, e nos documentos que regem a Educação de Jovens e Adultos. Foram consultadas obras como Ausubel (2003), Moreira (2011), Fainguelernt e Nunes (2006). Através de pesquisas qualitativas, utilizando abordagem descritiva e coletas de dados por meio de diário de campo e questionários, foi possível desenvolver atividades potencialmente significativas e favorecer a aprendizagem do conteúdo espaço e forma por meio do desenvolvimento de atividades que envolviam a arte do movimento cubismo e a geometria. A partir dos resultados ficou constatado que esse material teve significado lógico ou potencial, o qual resultou em um aprimoramento dos conceitos subsunçores existentes na estrutura cognitiva dos alunos e acarretou a assimilação sequencial de novos conceitos a partir da mediação do professor que auxiliou com atividades práticas na ação progressiva de aquisição de conhecimentos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.