SAIBA MAIS: ENSINANDO CIÊNCIAS COM A TURMA DA MÔNICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2013.90.152-158Abstract
Este artigo visa analisar e discutir o material da coleção “Saiba Mais”, produzida pelos Estúdios Maurício de Souza, com foco em áreas de interesse científico. A coleção “Saiba Mais” apresenta indiscutível potencial para uso paradidático, pois aborda seus diversos temas usando uma linguagem de fácil compreensão para o público de Ensino Fundamental, com personagens bem conhecidos e identificados pelas crianças. Para o presente estudo realizou-se uma análise crítica de parte da coleção, buscando localizar aspectos científicos discutidos nas histórias e sua relevância para o ensino de ciências. Constituíram critérios para a análise: roteiro, exatidão científica, adequação dos passatempos e atividades centrais. Foram percebidos grandes acertos e contribuições ao ensino de ciências para a faixa etária em questão, mas também foram encontrados equívocos em conceitos científicos que poderiam ser evitados com a utilização de uma consultoria técnica. Contudo, tais equívocos não foram considerados graves a ponto de impossibilitar a recomendação da série como material paradidático. O estudo conclui considerando o material adequado para o uso como recurso paradidático, e sugere que o material passe por uma revisão mais cuidadosa de modo a aumentar sua credibilidade e suas possibilidades de uso no ensino de ciências.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
