O LUGAR DA EDUCAÇÃO PARA A SEXUALIDADE NA DISCIPLINA DE CIÊNCIAS E SUAS RELAÇÕES COM SABER CIENTÍFICO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2012.88.62-76Abstract
Como a educação para a sexualidade se realiza na escola? Quais conteúdos são, explícita e implicitamente, veiculados quando se trabalha com essa temática? A intenção deste trabalho é procurar entender como a sexualidade tem sido tratada nas escolas do município de Curitiba que ofertam os anos finais do Ensino Fundamental, problematizando a discussão da temática na disciplina de ciências ou na transversalidade, como recomendam os PCN. Se a sexualidade é uma construção cultural e histórica, são feitas algumas relações de aproximação com as proposições de Michel Foucault e as teorias pós-críticas de currículo nas suas versões pós-estruturalistas. Na análise dos discursos das professoras, percebe-se que as escolas que desenvolvem projetos de educação para a sexualidade o fazem nas aulas de ciências. Assim, essa temática acaba sendo inserida no currículo escolar, quando as professoras de ciências trabalham os conteúdos relacionados à reprodução humana. O vínculo das discussões a respeito da sexualidade relacionada aos conteúdos de ciências da natureza sobre o corpo humano remete à ideia de Michel Foucault (1998) quando considera a utilização da linguagem científica como uma das formas de interdição do discurso pelo ritual de circunstância.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
