O Ensino da Música: um olhar qualitativo de ambientes de ensino-aprendizagem da música quanto ao aspecto construtivo-arquitetônico
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2015.96.16-28Abstract
Este estudo apresenta uma reflexão sobre a qualidade dos ambientes de ensino-aprendizagem da música quanto ao aspecto construtivo-arquitetônico nas aulas de Artes, considerando a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), que preconiza que a Arte deva ser um componente curricular obrigatório, permitindo que o aluno aprenda a manifestar-se através de diversos modos de expressão estético e cultural, usando para isso o canto, a música, a dança, a representação de cores, linhas e outras formas de expressão. A preocupação está nas condições acústicas das salas de aula para música, pois a inadequação acústica em um ambiente destinado ao ensino e estudo da música pode desencadear problemas no processo de aprendizagem musical, pois os conteúdos musicais ou a própria fala, podem ser modificados, criando possibilidades de adaptações errôneas às condições inadequadas. Existem critérios de avaliação da qualidade acústica dos espaços escolares para o ensino da música e estes deverão considerar as especificidades da arquitetura e as diversidades culturais no que se refere à música nas diferentes regiões do Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
