Atitudes escolares de alunos e professores do Ensino Médio diurno e noturno: Representações Sociais acerca da escola.
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2012.88.203-232Abstract
O artigo relata os resultados de pesquisa sobre as Representações Sociais que alunos e professores do Ensino Médio desenvolveram acerca da escola, assim como suas reais expectativas. Os alunos do diurno remeteram-se a ideia de aprender como um processo dependente das qualidades e habilidades dos seus professores, com forte apelo afetivo e a busca por uma escola que os prepare para o futuro. Enquanto que para os alunos do noturno, o processo ensino-aprendizagem ocorre em dissonância com professores e alunos e buscam por uma escola que os prepare para o mercado de trabalho. Em relação aos professores do diurno, a RS está restrita aos aspectos cognitivos, sem a figura do aluno. Enquanto que os professores do noturno está associada aos aspectos cognitivos em que existe a relação aluno-professor. Os professores buscam por uma escola que apenas transmita o conhecimento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
