O PROGRAMA INSTITUCIONAL DE BOLSAS DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA E O DESAFIO DE RESSIGNIFICAR A DOCÊNCIA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.93.108-137Abstract
Com a finalidade de promover a articulação entre educação básica e a formação inicial de professores, a CAPES instituiu em 2007 um grande programa em âmbito nacional: o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), que visa incentivar a melhoria da qualidade da educação básica por meio de ações acadêmicas nas escolas, considerando os professores da rede pública de ensino como coformadores nesse processo de formação inicial. Por este motivo, neste artigo original, interessou-nos discutir se “Os professores de Educação Básica estão sendo considerados na construção e nos encaminhamentos dos Subprojetos do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)?” Para isso, entrevistamos três professores supervisores e três coordenadores dos Subprojetos do PIBID de Letras, Filosofia e Matemática de uma universidade pública do Paraná e optamos pelas contribuições da Análise Textual Discursiva. Dentre as principais proposições, destacamos que há implicações do PIBID para as escolas e docentes, mas há necessidade de maior integração nas ações dos Subprojetos com o ambiente escolar, de repensar a função dos supervisores e de reflexões que estejam para além das questões curriculares e disciplinares.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
