Proficiência em Ciências ou Interpretação de Texto?: analisando matrizes e provas do novo ENEM
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2011.86.140-162Abstract
Neste artigo relatamos os resultados de um estudo de análise documental do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Esse exame que é aplicado anualmente desde 1998 e avalia o desempenho dos estudantes ao final da escolaridade básica. O objetivo foi cotejar as questões aplicadas em 2007 a 2010 com as respectivas matrizes de referência do próprio exame utilizando como substrato de apreciação crítica, as quatro grandes linhas que traduzem objetivos para a Educação em Ciências de acordo com o relatório do Conselho Nacional de Pesquisa dos EUA (NRC, 2007). A análise mostrou que a maioria das questões desses exames estava centrada em uma única linha: a que busca compreender, usar e interpretar explicações científicas do mundo natural. Nesse sentido, o exame revelou-se frágil no que tange a discussão sobre a natureza da ciência, o que aponta para uma concepção de Educação em Ciências para o Ensino Médio ainda centrada na compreensão básica de conceitos apresentada na forma de textos interpretativos. Esse modelo de questões não apresentou associações entre conceitos nem compreensões mais abrangentes dos processos de construção dos conhecimentos científicos. O vácuo em relação as demais linhas da Educação em Ciências pode gerar distorções na formação dos estudantes sobre a compreensão da ciência como um todo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
