Mario Osorio Marques: Conversation leads to Conversation!
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17055Keywords:
Education, Mario Osorio Marques, Regional Development, LegacyAbstract
This essay is a homage to Professor Mario Osorio Marques, based on personal memories and notes from the period in which I was a student in the Master's Program in Education in the Sciences, as proposed by the commemorative dossier marking the centenary of this great educator's birth. Using narrative as a methodological approach, I express the pride of having joined the third cohort of this innovative and bold initiative: a master’s program offered in the interior of Rio Grande do Sul, a region then considered economically disadvantaged. Mario Osorio Marques was a pioneer in the expansion of higher education and in the implementation of graduate (stricto sensu) programs in the northwestern region of our state, through UNIJUÍ, the university he helped to establish. He was an educator who consistently sought to align his actions with his words and writings, living by the principles he advocated—whether in casual conversation or while teaching. A great master, professor, and visionary, he fulfilled his mission of promoting quality education and regional development, grounded in the potential to overcome social and regional inequalities. Mario Osorio Marques was—and continues to be—fundamental to the pursuit of quality education for all, with a focus on quality of life. For this reason, even if it may seem prescriptive, it is necessary to reintegrate his thought into the required reading of teacher education programs, through his published works and articles. Moreover, it is essential to revive his vision and belief in education as a fundamental phenomenon of human life, a message he consistently conveyed in his teachings and writings.
References
BRUM. A. J. (Org.). Trajetória de uma Vida: depoimentos. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.
CORAZZA, S.M. Uma Vida de Professora. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2005.
JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Tradução de Teresa Van Acker. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 373-383, maio/ago. 2006.
MARQUES, M. O. Botar a Boca no Mundo: Cidadania, Política e Ética. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1999ª. 84p.
MARQUES, M. O. A Escola no Computador: Linguagens Rearticuladas, Educação Outra. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1999b. 216 p.
MARQUES, M. O. Escrever é Preciso: O Princípio da Pesquisa. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1997a.
MARQUES, M. O. Filosofia e Pedagogia na Universidade. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1997b.
MARQUES, M. O. Educação/Interlocução Aprendizagem/Reconstrução de Saberes. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1996.
MARQUES, M. O. A Aprendizagem na Mediação Social do Aprendizado e da Decência. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1995. 139 p.
MARQUES, M. O. O Conhecimento e Modernidade em Reconstrução. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1993. 126 p.
MARQUES, M. O. A Formação do profissional da Educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1992. 221 p. (Coleção Educação 13).
MARQUES, M. O. Pedagogia, a Ciência do Educador. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1990.
MARQUES, M. O.; BRUM, A. J. Uma Comunidade em busca de seu Caminho. Porto Alegre: Livraria UNIJUÍ Editora, 1972. 87 p.
MARQUES, M. O. Professores Falantes de si na Sala de Aula, na Escola e na constituição da Pedagogia. In.: Imagens de Professor. 1. Ed. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2000.
MARQUES, M.O. Uma Hermenêutica de Minhas Aprendizagens. In.: 4 Vidas, 4 Estilos, a mesma Paixão. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1996.
PAIVA, V. L. M. O. (2008). A pesquisa narrativa: uma introdução. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 8(2), 261-266. https://doi.org/10.1590/S1984-63982008000200001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).