Contributions of Mario Osorio Marques to teacher training in contemporary times
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16941Keywords:
teacher training, critical-dialectical requirement, hermeneutic requirement, epistemic-instrumental requirementAbstract
Mario Osorio Marques, a renowned educator and researcher, proposes a hermeneutic and reflective approach to the construction of knowledge and the development of teaching practice. The aim of this research is to reflect on the contributions of Mario Osorio Marques' studies to teacher training and educational processes in contemporary times.
This is a theoretical-reflective text, with a qualitative methodological approach, based on the work “Pedagogy: the science of the educator” by Marques (2006) and the survey of articles on the Capes Periodicals Portal. Data analysis was carried out according to the theoretical assumptions of Discursive Textual Analysis by Moraes and Galiazzi (2020). From this analysis, the following categories emerged: critical-dialectical requirement, hermeneutic requirement, and epistemic-instrumental requirement. To support the research, Marques (2006) and Freire (2006) were used. The results show that the critical-dialectical, hermeneutic and epistemic-instrumental requirements in teacher training seek, respectively, to promote a critical interpretation of pedagogical practices, a transformative education that challenges positivist rationality and a continuous improvement of teaching practice through theory-practice integration and constant reflection. It is concluded that Marques leaves a lasting legacy for educators, as he advocates a dynamic, contextualized educational practice capable of responding to the demands of a world in constant transformation. Thus, his contributions are undeniable and are reflected in studies and research that continue to inspire educational processes.
References
BOUFLEUER, José Pedro; REZER, Ricardo. Mario Osorio Marques: breve biografia de um pensador da educação. Revista Pedagógica, v.18, n.37, jan./abr. 2016. Disponível em: https://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3164. Acesso em: 20 dez. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra. 2006.
MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 2ª edição. Ijuí: Editora Unijuí, 2000.
MARQUES, Mario Osorio. O docente em tempos mudados. Revista Contexto e Educação, v. 15, n. 60. p. 71–79, out./dez, 2000. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1223. Acesso em: 20 dez. 2024.
MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. 3. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2020. Ebook.
KUHN, Martin; CALLAI, Helena Copetti. Teoria crítica, hermenêutica e formação de professores: contribuições de Mario Osório Marques. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 22, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/4364. Acesso em: 20 dez. 2024.
KUHN, Martin; KUHN, Mara Lúcia Welter. Mario Osorio Marques: exigências à formação e à docência em sala de aula. Revista Triângulo, Uberaba, v.12, n.1, p. 149 - 161, 2019. Disponível em: https://typeset.io/pdf/mario-osorio-marques-exigencias-a-formacao-e-a-docencia-em-49oz5efzdz.pdf. Acesso em: 20 dez. 2024.
SANTOS, Estevão Barbosa dos; MÜLLER, José Luiz. Relação professor-aluno e suas implicações no processo de ensino-aprendizagem. Revista Eventos Pedagógicos, v. 5, n. 2, p. 103-112, jun./jul. 2014. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9538/5549. Acesso em: 20 dez. 2024.
SILVA, Sidinei Pithan da; QUARESMA, Adriane Helena Dutra; PÜNDRICH, Paula Luiza. A formação de professores no projeto de reconstrução educacional no Brasil. Revista Educere et Educare, v. 16, n. 38 (2021) Jan/Abr.2021. Disponível: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/25470/17280. Acesso em: 20 dez. 2024.
TRASEL, Bruna Barboza; MARTINAZZO, Celso José. Breves considerações sobre a pedagogia, a construção de identidade dos profissionais da educação infantil e a formação continuada. Revista Ciências Humanas, Frederico Westphalen, v. 19 n. 01, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/revistadech/article/view/2563/2618. Acesso em: 20 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).