The development of autonomy in the initial teacher education through curricular internships
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16937Keywords:
Initial teacher training, Autonomy, Curricular internshipsAbstract
This article presents part of the results of a doctoral research study that investigated how initial teacher education fosters the development of students' autonomy. It is considered that, by promoting autonomy, initial teacher education stands out as relevant for the human development of individuals, preparing citizens capable of acting both personally and professionally in Society. For this research, the concept of autonomy is understood based on the idea that individuals develop progressively through the critical decisions they make. To support this study, research on initial teacher education by Moreira (2021), Nóvoa (2012), and Pimenta and Lima (2012) was used, as well as studies on the concept of autonomy by Freire (2017) and Guzzo (2002, 2009). For data collection, inspired by the case study approach (Yin, 2015), semi-structured individual interviews were conducted with students and faculty members from teacher education programs in the field of exact sciences at a community university in southern Brazil. The data were analyzed using Discursive Textual Analysis (Moraes; Galiazzi, 2007). The results highlighted the importance of internship experiences, particularly regarding the relationships between practice and the theories studied, in a context that connects the university with everyday school life. In this sense, it is understood that curricular internships in teacher education programs promote autonomy and critical thinking by engaging students in activities that enhance learning, as well as their personal and professional development as future teachers.
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 03 jul. 2020.
CARNEIRO, Stania Nagila Vasconcelos; SILVA, Elisangela André da. O Estágio Supervisionado na formação do professor de Filosofia. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/61796/41069. Acesso em: 31 ago. 2021.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. rev. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347/360. Acesso em: 03 jun. 2020.
GATTI, Bernardete Angelina et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibid-arquivoAnexado.pdf. Acesso em: 30 jun. 2020.
GOERGEN, Pedro. A instituição universidade e sua responsabilidade social. Quaestio: revista de estudos em educação, v. 4, n. 1, 2002. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/1393/1376. Acesso em: 13 maio 2020.
GUZZO, Valdemir. As ações dos professores do Ensino Fundamental que possibilitam a formação do sujeito autônomo: uma proposta da Escola Cidadã. 2002. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2002. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/2101/ValdemirGuzzoEducacao.pdf. Acesso em: 04 jun. 2022.
GUZZO, Valdemir. As dimensões ética e política como componentes curriculares dos cursos de licenciatura: a perspectiva dos estudantes. 2009. 206 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2101. Acesso em: 08 jan. 2022.
LONGO, Isaura Maria. Identidade das universidades comunitárias no contexto das políticas educacionais para o ensino superior. 2019. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí. Itajaí, 2019. Disponível em: https://www.univali.br/Lists/TrabalhosDoutorado/Attachments/236/Isaura%20Maria%20Longo.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Formação de professores e currículo: questões em debate. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 29, n. 110, p. 35-50, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/nN7CDXTbrMNHdGMxxcGgHws/. Acesso em: 31 ago. 2021.
NÓVOA, Antonio. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 18, n. 35, p. 11-22, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/educacao/article/view/4927/3772. Acesso em: 30 dez. 2021.
PAULY, Evaldo Luis. Pedagogia da autonomia. In: STRECK, Danilo Romeu Streck; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 4. ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 359-361.
PERRENOUD, Philippe. A formação dos professores no século XXI. In: PERRENOUD, P Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2007.
PERUCHIN, D. Formação inicial de professores e autonomia: um estudo com estudantes e docentes de licenciaturas da área de ciências exatas. 2022. 169 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2022. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/11694. Acesso em: 20 mar. 2024.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SCOCUGLIA, Afonso Celso. A progressão do pensamento político-pedagógico de Paulo Freire. In: TORRES, Carlos Alberto (Org.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires, p. 323-348, 2001.
SGRÓ, Margarita. Universidad, desarrollo y ciencias sociales. In: CENCI, Angelo Vitório; DALBOSCO, Cláudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique. (Org.). Sobre Filosofia e Educação: racionalidade, amizade e formação. Passo Fundo: Editora UPF, 2018. p. 254-271. Disponível em: http://editora.upf.br/images/ebook/sobre_filosofia_e_educacao_final.pdf. Acesso em: 22 nov. 2021.
SMOLKA, Maria Lúcia Rebello Marra; GOMES, Andréia Patrícia; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. Autonomia no contexto pedagógico: percepção de estudantes de Medicina acerca da Aprendizagem Baseada em Problemas. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 5-14, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/MVL6Xn7GJZzcMgpWpvsKMLR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 maio 2022.
SOARES, Sandra Regina; MIRANDA, Dayse Lago de. Reflexão dos docentes sobre sua prática pedagógica: implicações para o seu desenvolvimento profissional. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 105-116, 2019. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4228/3680. Acesso em: 29 jul. 2021.
SOBREIRA, Vickele. Indícios da formação de professores de Educação Física em Minas Gerais. 2015. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, 2015. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/331. Acesso em: 12 abr. 2020.
VANNUCCHI, Aldo. A universidade comunitária: o que é, como se faz. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2011.
YIN, Robert Kuo-zuir. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
							