English language proficiency of affirmative students in graduate courses from the perspective of Freire's unprecedented-viable
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16704Keywords:
English Language Proficiency, Internalization, Decoloniality, Unprecedented-viableAbstract
English education is a privilege accessible to few in society. The primary aim of this position paper is to reflect upon and discuss the English language proficiency of graduate students admitted through affirmative action policies at federal universities (affirmative students) and also we will question the use and/or the lack of using English language. To do so, we begin by discussing the process of internationalization in higher education (Knight, 2004) and the demand for English proficiency. We then address the dominance of English over other languages as a strong indication of coloniality and modernity ((Mignolo, 2019; Quijano, 1993; Quintero; Figueira; Elizalde, 2019). Finally, we open a dialogue on overcoming these barriers through Paulo Freire's perspective of the "inédito-viável." (1992). We conclude that by thinking, willing, and acting in response to a limiting situation, we can initiate a decolonial project, denaturalizing what has been naturalized and engaging collectively in the search for alternatives to transform the problem.
References
BRASIL. Lei nº 14.723, de Novembro de 2023. Altera Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre o programa especial para o acesso às instituições federais de educação superior e de ensino técnico de nível médio de estudantes pretos, pardos, indígenas e quilombolas e de pessoas com deficiência, bem como daqueles que tenham cursado integralmente o ensino médio ou fundamental em escola pública, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14723.htm#art2 Acesso em 02 de Agosto de 2024.
FINARDI, Kyria.; PREBIANCA, G. Políticas linguísticas, internacionalização, novas tecnologias e formação docente: um estudo de caso sobre o curso de Letras Inglês em uma Universidade Federal. Revista Leitura, v. 1, n. 53, p. 129–154, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREITAS, Ana. Pedagogia do inédito-viável: Contribuições de Paulo Freire para fortalecer o potencial emancipatório das relações ensinar-aprender-pesquisar. V Colóquio Internacional Paulo Freire – Recife, 19 a 22-setembro 2005
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes 2017
MIGNOLO, Walter. Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 32, n. 94, jun/2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?format=pdf&lang=p
MOITA LOPES, Luiz. P.; FABRÍCIO, B. F. Por uma ‘proximidade crítica’ nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, 17(4), 711–723, 2019. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.03
QUIJANO, Aníbal. (1993), “‘Raza,’ ‘etnia’ y ‘nación’ en Mariátegui: cuestiones abiertas”, in Roland Forgues (org.), José Carlos Mariátegui y Europa: el otro aspecto del descubrimiento, Lima, Empresa Amauta_. (2000), “Coloniality of power, ethnocentrism, and Latin America”. Nepantla, 1 (3): 533-580.. (2007), “Coloniality and modernity/rationality”. Cultural Studies, 21 (2-3): 22-32.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, Vera. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2009. p. 73-117.
QUINTERO, P.; FIGUEIRA, P.; ELIZALDE, P. C. Uma breve história dos estudos decoloniais. MASP Afterall, 2019, p.1-11.
RODRIGUES, W.; ALBUQUERQUE, F. E.; MILLER, M. Decolonizando o Ensino de Língua Inglesa para Populações Indígenas Brasileiras. Educação e realidade, v. 44, n. 2, p. 1–15, 2019.
SCHEIFER, C. L. Transdisciplinaridade na linguística aplicada: um processo de desreterritorialização – um movimento do terceiro espaço. Rev. bras. linguist. apl. 13 (3), Set 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013005000017
KLEIMAN, A. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, Luiz. P. (org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39-59
KNIGHT, Jane. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed.; e-book / Jane Knight – São Leopoldo: Oikos, 2020
KNIGHT, Jane. (2004). Internationalization remodeled: Definitions, rationales, and approaches. Journal for Studies in International Education, 8(1), 5-31. Doi: 10.1177/1028315303260832
VENTURINI, Ana.C. Ação afirmativa na pós-graduação: os desafios da expansão de uma política de inclusão. 2019. 318f Tese (Doutorado em Ciência Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Estudos Sociais e Políticos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.