English language proficiency of affirmative students in graduate courses from the perspective of Freire's unprecedented-viable

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16704

Keywords:

English Language Proficiency, Internalization, Decoloniality, Unprecedented-viable

Abstract

English education is a privilege accessible to few in society. The primary aim of this position paper is to reflect upon and discuss the English language proficiency of graduate students admitted through affirmative action policies at federal universities (affirmative students) and also we will question the use and/or the lack of using English language. To do so, we begin by discussing the process of internationalization in higher education (Knight, 2004) and the demand for English proficiency. We then address the dominance of English over other languages as a strong indication of coloniality and modernity ((Mignolo, 2019; Quijano, 1993; Quintero; Figueira; Elizalde, 2019). Finally, we open a dialogue on overcoming these barriers through Paulo Freire's perspective of the "inédito-viável." (1992). We conclude that by thinking, willing, and acting in response to a limiting situation, we can initiate a decolonial project, denaturalizing what has been naturalized and engaging collectively in the search for alternatives to transform the problem.

References

BRASIL. Lei nº 14.723, de Novembro de 2023. Altera Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre o programa especial para o acesso às instituições federais de educação superior e de ensino técnico de nível médio de estudantes pretos, pardos, indígenas e quilombolas e de pessoas com deficiência, bem como daqueles que tenham cursado integralmente o ensino médio ou fundamental em escola pública, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14723.htm#art2 Acesso em 02 de Agosto de 2024.

FINARDI, Kyria.; PREBIANCA, G. Políticas linguísticas, internacionalização, novas tecnologias e formação docente: um estudo de caso sobre o curso de Letras Inglês em uma Universidade Federal. Revista Leitura, v. 1, n. 53, p. 129–154, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREITAS, Ana. Pedagogia do inédito-viável: Contribuições de Paulo Freire para fortalecer o potencial emancipatório das relações ensinar-aprender-pesquisar. V Colóquio Internacional Paulo Freire – Recife, 19 a 22-setembro 2005

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes 2017

MIGNOLO, Walter. Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 32, n. 94, jun/2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?format=pdf&lang=p

MOITA LOPES, Luiz. P.; FABRÍCIO, B. F. Por uma ‘proximidade crítica’ nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, 17(4), 711–723, 2019. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.03

QUIJANO, Aníbal. (1993), “‘Raza,’ ‘etnia’ y ‘nación’ en Mariátegui: cuestiones abiertas”, in Roland Forgues (org.), José Carlos Mariátegui y Europa: el otro aspecto del descubrimiento, Lima, Empresa Amauta_. (2000), “Coloniality of power, ethnocentrism, and Latin America”. Nepantla, 1 (3): 533-580.. (2007), “Coloniality and modernity/rationality”. Cultural Studies, 21 (2-3): 22-32.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, Vera. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2009. p. 73-117.

QUINTERO, P.; FIGUEIRA, P.; ELIZALDE, P. C. Uma breve história dos estudos decoloniais. MASP Afterall, 2019, p.1-11.

RODRIGUES, W.; ALBUQUERQUE, F. E.; MILLER, M. Decolonizando o Ensino de Língua Inglesa para Populações Indígenas Brasileiras. Educação e realidade, v. 44, n. 2, p. 1–15, 2019.

SCHEIFER, C. L. Transdisciplinaridade na linguística aplicada: um processo de desreterritorialização – um movimento do terceiro espaço. Rev. bras. linguist. apl. 13 (3), Set 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013005000017

KLEIMAN, A. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, Luiz. P. (org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39-59

KNIGHT, Jane. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed.; e-book / Jane Knight – São Leopoldo: Oikos, 2020

KNIGHT, Jane. (2004). Internationalization remodeled: Definitions, rationales, and approaches. Journal for Studies in International Education, 8(1), 5-31. Doi: 10.1177/1028315303260832

VENTURINI, Ana.C. Ação afirmativa na pós-graduação: os desafios da expansão de uma política de inclusão. 2019. 318f Tese (Doutorado em Ciência Política) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Estudos Sociais e Políticos.

Published

2025-08-07

How to Cite

da Silva, K. M., & Vetromille-Castro, R. (2025). English language proficiency of affirmative students in graduate courses from the perspective of Freire’s unprecedented-viable. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16704. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16704

Issue

Section

Políticas Linguísticas e de Internacionalização à luz do legado de Paulo Freire