Continuing education for teachers of multi-age classrooms: Reflections from the multi-age school organization in Paraná – Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16683Keywords:
Continuing teacher education, Multi-age school, Multi-ageAbstract
This article analyzes the continuing education process of the Escola da Terra program with teachers from rural schools that are organized into multi-age classrooms in Paraná, southern Brazil. The research was based on document analysis regarding Rural Education, and incorporated principles of action research. The Escola da Terra program is a result of a partnership between the Universidade Federal da Fronteira Sul – Laranjeiras do Sul Campus, the State Bureau of Education of Paraná, and the Ministry of Education, and has trained seven groups of participants since 2015 in Paraná. The teachers from the multi-age schools have been part of the audience served by the program in the recent editions. The organization of Elementary School classes into multi-age classrooms began in 2020, initially involving 72 rural educational institutions. Multi-age classrooms consist of students from two different school years, divided into two phases: Phase I (6th and 7th grades) and Phase II (8th and 9th grades). Aiming to contribute to the pedagogical work in these classrooms, the Escola da Terra program considered the specificities of the multi-age organization. One of the outcomes of the actions is the publication of the “Methodological Guide for Multi-Age Rural Schools in Paraná.” We conclude that the meetings and studies provided by Escola da Terra helped overcome methodological difficulties in the multi-age classrooms, allowed for the identification of issues and the advocacy for improvements in the schools, and enabled the exchange of knowledge and experiences among teachers, enhancing the education in classrooms that integrate various ages.
References
BRASIL. Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. 2002. Disponível em https://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_resolucao_%201_de_3_de_abril_de_2002.pdf. Acesso em: 23 de set. de 2024.
BRASIL. Portaria nº 86, de 1º de fevereiro de 2013. Institui o Programa Nacional de Educação do Campo - PRONACAMPO, e define suas diretrizes gerais. Brasília, 2013.
BRASIL. Portaria MEC nº 579, de 2 de julho de 2013. Institui a Escola da Terra. Disponível em: https://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/port_579_de_02_de_julho_de_2013_institui_a_escola_da_terra.pdf . Acesso em: 30 de set. 2024.
CORDEIRO DA SILVA, Kátia Augusta Curado P. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Rev. Ciências Humanas, Frederico Westphalen, v.18, n.2, p.121-135, 2017. DOI: https://doi.org/10.31512/rch.v18i02%20[31].2468
CORDEIRO DA SILVA, Kátia Augusta Curado P. Políticas de formação de professores: construindo resistências. Retratos da Escola, v. 12, n. 23, p. 307–321, 2018. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v12i23.857
DUARTE, Newton. Educação escolar, debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, Lígia; DUARTE, Newton. (Orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
FACCI, Marilda Gonçalves D. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigotski. Caderno Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 64-81, 2004.
FARIAS, Maria Isabel; FINATTO, Roberto Antônio; LEITE, Valter de Jesus (Orgs.). Inventário da Realidade e Cartografia Social: possibilidades metodológicas nas escolas do campo. Guarapuava: Apprehendere, 2022.
FREITAS, Luiz Carlos. Ciclos, Seriação e Avaliação: confronto de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003.
FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da Educação: da desmoralização do magistério do magistério à destruição do sistema público de educação. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
HAMMEL, Ana Cristina; GEHRKE, Marcos. Programa Escola da Terra no Paraná: uma referência na política de formação continuada de professores no Paraná. Revista Brasileira de Educação do Campo, v. 7, p. 01-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13810
HAMMEL, Ana Cristina; FINATTO, Roberto Antônio. A Educação do Campo e o estudo da realidade: o processo de formação continuada de educadores no programa Escola da Terra - Paraná. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 12, n. 1, p. 157-173, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67538
JANATA, Natacha Eugênia; ANAHIA, Edson Marcos. Escolas/Classes Multisseriadas do Campo: Reflexões para a formação docente. Educação & Realidade, v. 40, n. 3, p. 685-704, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623645783
LIMA, Eloisa Aparecida Cerino R.; FERNANDES, Silvia Aparecida de Sousa. Educação do Campo como projeto de desenvolvimento e de vida para o campo. Revista Nera, Presidente Prudente, v. 21, n. 45, p. 50-71, 2018. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v21i45.5841
MAGALHÃES, Giselle Modé. Atividade-guia e neoformações psíquicas: contribuições da psicologia histórico-cultural para o ensino desenvolvente na educação infantil. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 4, n. 2, p. 275-286, 2018. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v4i2.354
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A Prática Pedagógica Histórico-Crítica na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Campinas: Autores Associados, 2011.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Editora Autores Associados, 2013.
MÉSZÁROS, Istvan. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.
MOLINA, Mônica Castagna. Os desafios na formação de educadores. In: TV do Fórum Nacional de Educação do Campo, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7XoutXTFAiQ. Acesso em: 9 set. 2024.
MOLINA, Mônica Castagna; HAGE, Salomão Mufarrej. Política de formação de educadores do campo no contexto da expansão da educação superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 121-146, 2015. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v51n37ID7174
MST - MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Proposta Educacional do MST/Paraná para as escolas de Assentamento e Acampamento: Ciclos de Formação Humana com Complexos de Estudos. 2020. [Não publicado].
PARANÁ. Parecer CEE/CEIF N.° 96/21. Autorização da Proposta de Organização de Turmas Multianos nas Escolas Estaduais do Campo de Pequeno Porte. Curitiba, 2021.
PARENTE, Claudia da Mota Daros. Escolas multisseriadas: a experiência internacional e reflexões para o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 57-88, 2014.
PRESTES, Zoia. A teoria histórico-cultural: desenvolvimento humano e educação. Palestra conferida em aula do Programa de Formação Continuada Escola da Terra. Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus, Laranjeiras do Sul, 21 de março de 2024.
SANTOS, Claudia Elena; SANTOS, Jaqueline Penteado; BORTOLLI, Marcos; SIQUEIRA, Marilene Hochmann; LEGRAMANTE, Nefertiti Canzi et al. Guia Metodológico para as Escolas Estaduais do Campo Multianos no Paraná. Santo Ângelo: Metrics, 2023.
SEED - SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Programa Escola Ativa inicia atividades nesta segunda-feira (28). 2011. Disponível em https://www.educacao.pr.gov.br/Noticia/Programa-Escola-Ativa-inicia-atividades-nesta-segunda-feira-28. Acesso em: 05 de set. de 2024.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
UFFS - UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL. Projeto Pedagógico do Curso de Pós-Graduação lato sensu Especialização: Fundamentos e Práticas em Educação do Campo. Laranjeiras do Sul - Paraná, 2021.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semenovitch; LURIA, Alexander Romanovitch; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1991. pp. 80-97
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
