Indigenous women at university: trajectory and challenges
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16674Keywords:
Indigenous Territory, Higher Education, Kaingang and Guarani Women, ProfessionalizationAbstract
This is a study on indigenous women in university, a mixture of struggles, challenges, articulation, resistance, dreams, utopia, and conquest, Kaingang and Guarani. This research is developed within the Graduate Program in Education at the Universidade Estadual do Centro-Oeste, aiming to identify the insertion and participation of women through their engagement with the university. The struggle of indigenous women occurs internally within their territories in the relation with their predominantly male leadership, within patriarchal family relations, and in the pursuit of higher education, both inside and outside the territories. This highlights the context and necessity for higher education and schooling for our people. The investigative problem clarifies that this territory has achieved advancements in job positions that previously did not exist, an aspect that requires higher education and has been challenged by access to public universities and, paradoxically, to private universities. Here, we intend to analyze the presence of indigenous women in higher education and their occupation of job positions within the territory. In order to produce data, we conducted a necessary bibliographic research in academic and scientific production. The central categories in the study include higher education, women, territory, and education, among others. In the fieldwork, we gather data on Kaingang and Guarani women in higher education, producing a qualitative and quantitative analysis framework. We note that there have been advances in these achievements, but the challenge of attaining higher education remains. It is emphasized that women still need to gain space in the management of their territories.
References
ARCANJO, Julia de Alencar. A luta pelo diploma e o diploma para a luta: Educação Superior para os povos indígenas. 2011. 161 f. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/3490. Acesso em: 22 set. 2022.
BANIWA, Gersem. Educação Escolar Indígena no Brasil: avanços, limites e novas perspectivas. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia, Anais... Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2013. p. 1-13. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_encomendados/gt21_trabalhoencomendado_gersem.pdf. Acesso em: 12 jun. 2023.
FREITAS, Elizandra Fygsãnh. Lei e Política na Terra Indígena Rio das Cobras: a influência do Estado Brasileiro sobre a Tradição Kaingang. 2017. 38 f. Monografia (Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo – Ciências Sociais e Humanas) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Laranjeiras do Sul, 2017. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3060. Acesso em: 22 set. 2022.
FREITAS, Elizandra Fygsãnh. A presença das mulheres da terra indígena Rio das Cobras no Ensino Superior público e privado – desafios e conquistas. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Dissertação de Mestrado, 2024.
GEHRKE, Marcos; SAPELLI, Marlene Lucia Siebert; FAUSTINO, Rosangela Celia. A formação de pedagogos indígenas em alternância no Paraná: uma contribuição à interculturalidade e ao bilinguismo. Revista Brasileira de Educação do Campo, [S. l.], v. 4, p. e7350, 2019. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/7350. Acesso em: 12 jun. 2023.
GEHRKE, Marcos; SAPELLI, Marlene Lúcia Siebert; FAUSTINO, Rosangela Célia. Formação de pedagogos e pedagogas indígenas: uma terra de direitos e de resistência. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 28, n. 156, 26 out. 2020.
GURSKI, Eder Augusto. A Luta e Retomada da Terra Indígena Rio das Cobras no Estado do Paraná (1940-1978). In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA, 13., 2020, [S.l.], Anais... Disponível em: https://www.encontro2020.pe.anpuh.org/resources/anais/22/anpuh-pe-eeh2020/1603397621_ARQUIVO_9e4874509d86e47dce05d6266a5dce13.pdf. Acesso em: 12 jun. 2023.
IBGE. Dados do Censo Indígena Rio das Cobras. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2022. Disponível em: https://www.aen.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2023-08/liv102018_1.pdf. Acesso em: 14 jun. 2023.
INEP. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf. Acesso em: 24 jun. 2023.
ISA. Mapa das Organizações de Mulheres Indígenas no Brasil. Instituto Socioambiental. 2020. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/acervo/mapas-e-cartas-topograficas/brasil/mapa-das-organizacoes-de-mulheres-indigenas-no-brasil. Acesso em: 24 jun. 2023.
LIMA, Antônio Carlos de Souza. Ações afirmativas no ensino superior e povos indígenas no Brasil: uma trajetória de trabalho. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 24, n. 50, p. 377-448, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/4981de96d48867a145ae6ab6bd737f21/1?pqorigsite=gscholar&cbl=2040949. Acesso em: 15 jun. 2023.
MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1990). São Paulo: Paulinas, 2012.
OLIART, Patricia. Las organizaciones de mujeres indígenas en Perú y los discursos de los derechos indígenas y la equidad de género. In: Hernández, Aída Rosalba; Canessa, Andrew. Complementariedades y exclusiones en Mesoamérica y los Andes. [S.l.]: IWGIA, 2012. (Serie Testimonios).
PAULINO, Marcos Moreira. Povos indígenas e ações afirmativas: o caso do Paraná. 2008. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes/marcos_paulino.pdf. Acesso em: 24 jun. 2023.
PORTELA, Cristiane de Assis; NOGUEIRA, Mônica Celeida Rabelo. Sobre indigenismo e autoria indígena no Brasil: novas epistemologias na contemporaneidade. História Unisinos, São Leopoldo, v. 20, n. 2, p. 154-162, maio/ago. 2016. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/historia/article/view/htu.2016.202.04. Acesso em: 15 jun. 2023.
PORTELA, Cristiane de Assis; NOGUEIRA Mônica Celeida Rabelo; GUIMARÃES, Sílvia. Saberes transformativos em práticas acadêmicas. Revista de Estudos em Relações Interétnicas, Brasília, v. 22, n. 1, p. 3-10, jan./abril. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/interethnica/article/view/25687/22586. Acesso em: 15 jun. 2023.
SANTOS, J. dos. Ações afirmativas e educação superior no Brasil: um balanço crítico da produção. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 234, 22 ago. 2012. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3570. Acesso em: 15 jun. 2023.
SILVA, Vitória Régia da; BRUNO, Maria Marta; MARTINS, Flávia Bozza. Ingresso das mulheres indígenas cresce 620% em 2009. Gênero e Número, [S.l.], 19 dez. 2019. Disponível em: https://www.generonumero.media/reportagens/ingresso-de-mulheres-indigenas-nas-universidades-cresce-620-desde-2009. Acesso em: 24 jun. 2023.
SIMÕES, Rodrigo. Participação indígena no Ensino Superior aumenta mais de 500% em seis anos; mulheres são a maioria. Quero bolsa, [S.l.], 19 abr. 2018. Disponível em: https://querobolsa.com.br/revista/participacao-indigena-no-ensino-superior-aumenta-mais-de-500-em-seis-anos-mulheres-sao-a-maioria. Acesso em: 23 jun. 2023.
TERENA, Jorge Miles da Silva. A biodiversidade do ponto de vista de um índio. Instituto Socioambiental: GTAA, 2003. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/L6D00027.pdf. Acesso em: 24 jun. 2023.
UNICENTRO. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia (Terra Indígena). Guarapuava, 2018.
VEIGA-NETO, Alfredo. Gubernamentalidad y educación. Revista Colombiana de Educación, [S.l.], n. 65, p. 19.42, 2013. Disponível em: https://revistas.pedagogica.ed u.co/index.php/RCE/article/view/2180. Acesso em: 15 jun. 2023.
VERDUM, Ricardo et al. Mulheres indígenas, direitos e políticas públicas. Brasília: Inesc, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/mulheres_indigenas_direitos_pol_publicas.pdf. Acesso em: 24 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.