Research on evaluation in science education: A study in theses and dissertations
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16587Keywords:
Evaluation, Literature review, Science Teaching, State of KnowledgeAbstract
We present the results of a review study that sought to investigate the profile of research on assessment, within the scope of Science Education, in the theses and dissertations contained in the Catalog of Theses & Dissertations, available on the CAPES website, from 2013 to 2022. To this end, a bibliographical research of the state of knowledge type was carried out, having as a methodological reference the documentary analysis of the synthesis type. In conducting this analysis, we used as a theoretical reference the concepts of Formative Assessment, Examination and Emancipatory Assessment. We observed that the majority of the 79 studies analyzed were carried out at the basic education level, with the presence of these studies in graduate studies being insignificant. The studies analyzed mostly address issues related to the methodological and operational aspects of assessment, with little space for sociopolitical questions and low criticality. The concept of Formative Assessment is adopted by most of the studies analyzed, the logic of the Exam is present in a significant amount of research, while the emancipatory perspective is assumed by a reduced number of works. Thus, there are indications of the need to expand and deepen research in Science Education, with regard to the theme of assessment, with decoloniality being a theme still unexplored, and there is a demand for future research.
References
ANTONIASSI, Jessica Pavão. A natureza da avaliação no ensino de Ciências. 2023. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2023.
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Rev. Bras. Ciênc. Polít., Brasília , n. 11, p. 89-117. 2013.
BENITE, Ana Maria Canavarro; BASTOS, Morgana Abranches; VARGAS, Regina Nobre; FERNANDES, Fernanda Silva; FAUSTINO, Gustavo Augusto Assis. Cultura africana e afro-brasileira e o ensino de química: estudos sobre desigualdades de raça e gênero e a produção científica. Educação em revista, v. 34, p. 1-35, 2018. https://doi.org/10.1590/0102-4698193098.
BLOOM, Benjamin Samuel; HASTINGS, John Thomas; MADAUS, George. Manual de Avaliação Formativa e Somativa do Aprendizado Escolar. São Paulo: Editora Pioneira, 1983.
BONNIOL, Jean-Jacques; VIAL, Michel. Modelos de avaliação: textos fundamentais. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CALDERÓN, Adolfo Ignácio; BORGES, Regilson Maciel. Avaliação educacional: uma abordagem à luz das revistas científicas brasileiras. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 6, n. 1, p. 167-183, 2016. https://doi.org/10.15366/riee2013.6.1.010.
DANTAS, Claudio Rejane da Silva; MASSONI, Neusa Teresinha; SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos. A avaliação no Ensino de Ciências Naturais nos documentos oficiais e na literatura acadêmica: uma temática com muitas questões em aberto. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 25, n. 95, p. 440–482, 2017. https://doi.org/10.1590/S0104-40362017002500807.
ESTEBAN, Maria Teresa. Escola, currículo e avaliação. 4. Ed. São Paulo: Cortez, 2013.
ESTEBAN, Maria Tereza. Pedagogia de Projetos: entrelaçando o ensinar, o aprender e o avaliar à democratização do cotidiano escolar. In: SILVA, J. F.; HOFFMANN, J.; ESTEBAN, M. T. (orgs.) Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: em diferentes áreas do currículo. 3.ed. Porto Alegre: Mediação, 2004. p. 81-92.
ESTEBAN, Maria Teresa; PINA, Bruna de Souza Fabricante. Silenciamento e diálogo na avaliação escolar. Revista Teias, v. 22, n. 67, p. 420-433, 2021. https://doi.org/10.12957/teias.2021.52977.
FARIAS, Maria de Fátima; QUEIRÓS, Wellington Pereira de. Cenário das Pesquisas sobre Avaliação no Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Revista Cocar, v. 20, n. 38, p.1-21, 2024.
FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, v. 19, n. 2, p. 21-50, 2006.
FERNANDES, Domingos. Por um enquadramento teórico da avaliação formativa e da avaliação sumativa das atividades escolares. In: ORTIGÃO, M. I. R. et al. (orgs). Avaliar para aprender no Brasil e em Portugal: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento, Curitiba: CRV, 2019, p. 139-163.
GAMA, Zacarias Jaegger. Teorias de avaliação da aprendizagem. Curitiba: Appris, 2018.
HADJI, Charles. A Avaliação desmitificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 1993.
LIBÓRIO, Renan Martins; SOUZA, Katiuscia dos Santos. Avaliação da Aprendizagem no Ensino Superior de Química: análise da produção científica de teses e dissertações (2012-2022). Olhar De Professor, v. 27, p. 1–21, 2024. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.27.22615.015.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1998.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2003.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares, 2005.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
MARINHO, Júlio Cesar Bresolin.; CALCAGNO, Samanta Costa; SILVA, João Alberto da. Estado da Arte sobre avaliação no Ensino de Ciências. Revista Thema, v. 15, n. 2, p. 653–671, 2018. https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.653-671.847.
MIGUEL, Kassiana da Silva; MONTALVÃO NETO, Alberto Lopo; FERRAZ, Daniela Frigo; JUSTINA, Lourdes Aparecida Della. A produção acadêmica sobre avaliação da aprendizagem: um olhar para estudos produzidos na área de Educação em Ciências. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. 1-14, 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17104.
MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto; DUTRA, Débora Santos de Andrade; CASSIANI, Suzani; SÁNCHES, Celso; OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de. Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.
MOTA, Diego.; MAMEDE-NEVES, Maria Aparecida Campos. Percepções e representações sociais de professores acerca de avaliação da aprendizagem: um estudo das produções em teses e dissertações (2009-2019). Revista de Gestão e Avaliação Educacional, [S. l.], v. 10, n. 19, p. e55396, p. 1–21, 2021. https://doi.org/10.5902/2318133855396
PERRENOUD, Philippe. Avaliação da excelência a regulação da aprendizagem: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PINHEIRO, Barbara Carine Soares. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329–344, 2019. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006.
ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1998.
ROSA, Paulo Ricardo da Silva. Uma introdução à pesquisa qualitativa em Ensino. Campo Grande: Editora da UFMS, 2013.
SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafios à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez, 2010.
SAUL, Ana Maria. Na contramão da lógica do controle em contextos de avaliação: por uma educação democrática e emancipatória. Educação E Pesquisa, v. 41, p. 1299–1311, 2015. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508143035.
SCRIVEN, Michael. The Methodology of Evaluation. In: TYLER, R. W.; GAGNE R. M.; SCRIVEN, M. (Eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation. Chicago: Rand McNally, 1967. (39-83).
SOUSA, Luciano Dias de; ALMEIDA, Flávio Aparecido de; SOUSA, Luciano Dias de; BARD, Lucimere Aleixo; CANCELA, Lucas Borcard. Os desafios enfrentados pelos professores no processo de avaliação no ensino superior. Revista De Gestão E Avaliação Educacional, v. 7, n. 16, p. 59–66, 2018. https://doi.org/10.5902/2318133832750.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.