A Freirean perspective on language policies and internationalization: a bibliometric analysis
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16586Keywords:
Language policies, Internationalization, Paulo Freire, Global SouthAbstract
This study analyzes the profile and characteristics of publications on “language policies and internationalization under the legacy of Paulo Freire” using a bibliometric analysis of 453 documents retrieved from Scopus (1976-2024). Data analysis was performed using Bibliometrix R package. Results indicate a growing interest in the topic, particularly after 2014, with “Paulo Freire” as the most frequent keyword. Brazil and the USA lead in publication numbers, with a strong presence of journals from various fields. Co-authorship analysis highlights the most prolific authors, while co-citation analysis reveals the influence of seminal works and research clusters. The discussion emphasizes the relevance of Freire’s ideas for promoting critical and emancipatory education within internationalization processes, advocating for South-South cooperation and decolonial perspectives. The study underscores the need for further research to deepen the understanding of language policies and internationalization from a Freirean perspective, contributing to a more just and equitable world.
References
ARIA, Massimo; CUCCURULLO, Corrado. Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of informetrics, v. 11, n. 4, p. 959-975, 2017.
BOYLE, Frances; SHERMAN, Damien. Scopus™: The product and its development. The Serials Librarian, v. 49, n. 3, p. 147-153, 2006.
BRANDENBURG, Uwe; DE WIT, Hans. The end of internationalization. International Higher Education, n. 62, p. 15-17, 2011.
BRASIL. Decreto Nº 7.642, de 13 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciência sem Fronteiras. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 148, n. 239, p. 7, 14 dez. 2011.
CARVALHO, Sandra Maria Gadelha de; PIO, Paulo Martins. A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, p. 428-445, 2017.
DE WIT, Hans; HUNTER, Fiona; HOWARD, Laura; EGRON-POLACK, Eva. The internationalisation of higher education. Brussels: European Parliament, Committee on Culture and Education, 2015.
DOS SANTOS, Antonio Nacílio Sousa et al. “Semear diversidade na educação”: a pedagogia de Paulo Freire como ponte da interculturalidade na educação infantil latino-americano. Observatório de la Economía Latinoamericana, v. 22, n. 8, p. e6454-e6454, 2024.
DUTRA, Rogéria Campos de Almeida; AZEVEDO, Leonardo Francisco de. Programa “Ciência sem Fronteiras”: geopolítica do conhecimento e o projeto de desenvolvimento brasileiro. Ciências Sociais Unisinos, v. 52, n. 2, p. 234-243, 2016.
FRANZ, Walter; FIGUEIREDO, José W. Perspectiva para a emergência de uma educação intercultural crítica. In: ANPED SUL, 10., Florianópolis, 2014. Anais da X Anped Sul. Florianópolis: UFSC, 2014. p. 1-18.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo: Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª Ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. A Pedagogia do oprimido. Prefácio de Ernani Maria Fiori. 63ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
GADOTTI, Moacir; CARNOY, Martin. (Orgs.) Reinventando Freire: a práxis do Instituto Paulo Freire. São Paulo: Instituto Paulo Freire. Lemann Center / Stanford Graduate School of Education, 2018.
GUIMARÃES, Felipe Furtado; FINARDI, Kyria Rebeca; CASOTTI, Janayna Bertollo Cozer. Internationalization and language policies in Brazil: what is the relationship? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, p. 295-327, 2019.
GUIMARÃES, Renata Mourão; DA SILVA, Kleber Aparecido. Políticas linguísticas para a internacionalização da educação: Um olhar decolonial a partir dos institutos federais. Revista Linguagem em Foco, v. 14, n. 1, p. 33-56, 2022.
IRELAND, Timothy D. Cooperação sul-sul como exercício da liberdade: entre desejo e realidade. Gestão & Aprendizagem, João Pessoa, v. 5, n. 1, p. 03-15, 2016.
MEGALE, Antonieta; LIBERALI, Fernanda. Caminhos da educação bilíngue no Brasil: perspectivas da linguística aplicada. Raído, v. 10, n. 23, p. 9-24, 2016.
MESQUIDA, Peri; PEROZA, Juliano; AKKARI, Abdeljalil. A contribuição de Paulo Freire à educação na África: uma proposta de descolonização da escola. Educação & Sociedade, v. 35, p. 95-110, 2014.
PEREIRA, Guilherme; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Periferia, v. 8, n. 1, p. 66-79, 2016.
PIMENTA, Alcineide Aguiar; PORTELA, Antonia Rosemeire Moraes Ribeiro; OLIVEIRA, Cleiciane Barros de; RIBEIRO, Rogeane Morais. A bibliometria nas pesquisas acadêmicas. Scientia, v. 4, n. 7, p. 1-13, 2017.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria, 2019. Disponível em: https://www.R-project.org. Acesso em: 02 out. 2024.
SOUZA, Matilde de; DULCI, Otávio Soares. Cooperação Sul-Sul: práticas, abordagens, desafios. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.
TEICHLER, Ulrich. The Changing debate on internationalization of higher education. Higher Education, n. 48, p. 5-46, 2004.
TRILOKEKAR, Roopa Desai. International education as soft power? The contributions and challenges of Canadian foreign policy to the internationalization of higher education. Higher Education, n. 59, p. 131–147, 2010.
UNESCO. Note on South-South Cooperation. ED/EFA/2006/ME/7, jun. 2006. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001462/146252e.pdf Acesso em: 10 out. 2024.
VAN DAMME, Dirk. Quality issues in the internationalization of higher education. Higher Education, n. 41, p. 415-441, 2001.
WATANABE, Marcio; CIPRIANI, Andreza; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Políticas de internacionalização da educação superior: contribuições para o contexto sul-sul. Linhas Críticas, v. 29, p. e47602-e47602, 2023.
WOLFF DA SILVA, Stella Maris; CHITOLINA SCHETINGER, Maria Rosa; ROCHA NETO, Ivan. O processo de internacionalização da pós-graduação stricto sensu brasileira. Revista Contexto & Educação, 33(105), 341–364, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.