Continuing teacher training in professional and technological education: Importance, challenges and training management
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16151Keywords:
Continuing training, Professional and Technological Education, Federal Institute of TocantinsAbstract
Continuing teacher training is an important issue, especially when it comes to professional and technological education (EPT), due to the peculiarities of this type of teaching in Brazil, mainly in the Federal Institutes of Education. Most of the studies already carried out in the country on teacher training in EPT have dealt with this issue in a generic way. However, this research addresses this issue with a focus on continuing education. The objective of this work was to understand, from the teachers' perspective, the fundamental aspects of the continued training of EPT teachers in relation to the importance of this training, the management of training and the challenges faced. To achieve the proposed objective, a qualitative, descriptive and exploratory case study was carried out with 31 teachers from the Federal Institute of Tocantins (IFTO), located in the State of Tocantins, Northern Brazil. According to the results, EPT teachers believe that continued training is an essential element in pedagogical practice. However, some challenges were identified in carrying out this type of training, highlighting the lack of financial resources and the lack of institutional incentives. Furthermore, when managing their own continuing education, teachers prefer learning from (teacher-teacher relationship), reading and research practice.
References
ARANHA, A. V. A formação docente para a educação profissional: especificidades da área da saúde. Trabalho e Educação. Belo Horizonte, v. 17, n. 3, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/8610/6122. Acesso em: 03 fev. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 15/2016 de 11 de maio de 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/40991-portaria-15-2016-setec-12maio-pdf/file. Acesso em: 04 jul. 2018.
CANDAU, V. M. Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 2003.
CARVALHO, O. F.; SOUZA, F. H. M. Formação do docente da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil: um diálogo com as faculdades de educação e o Curso de Pedagogia. Educação e Sociedade. Campinas, v. 35, nº. 128, p. 629-982, jul-set, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v35n128/0101-7330-es-35-128-00883.pdf. Acesso em: 03 jul. 2018.
DEMO, P. Educar pela Pesquisa. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
FIGUEIREDO, C. V. S. F.; GANDRA, L. P. Formação de professores/educação profissional: o perfil do docente ingressante no IFMS Câmpus Coxim. HOLOS, Ano 30, Vol. 02. IFRN, 2014. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1992/802. Acesso em: 03 jul. 2018.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
FREIRE, P. Educação e Mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2003.
GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto-Portugal: Porto Editora, 1999.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: ARTMED, 2010a.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010b.
KUENZER, A. Z. As políticas de formação: a constituição da identidade do professor sobrante. Sociedade & Conhecimento. Ano XX, n. 68, dez/1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a09v2068.pdf. Acesso em: 31 jan. 2019.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cotez, 2013.
MACHADO, L. R. S. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. v. 1, n. 1, jun. 2008. Brasília: MEC, SETEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/rev_brasileira.pdf. Acesso em: 12 nov. 2017.
MACHADO, L. R. S. O desafio da formação dos professores para a ETP e PROEJA. Educação & Sociedade. vol. 32, núm. 116, jul./set., 2011, p. 689-704. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/873/87320975005.pdf Acesso em: 31 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 17, de 11 de maio de 2016. Disponível em: http://www.ifs.edu.br/proen/images/portaria_setec_n17_20161.pdf. Acesso em: 02 fev. 2019.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Governo federal anuncia 100 novos campi de Institutos Federais. Ministério da Educação, Brasília, 12 mar. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/marco/governo-federal-anuncia-100-novos-campi-de-institutos-federais. Acesso em: 12 mar. 2025.
MIZUKAMI, M. G. N. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, Bernardete Angelina et al. Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2013.
MONTEIRO, L. M.; LIMA, A. M. Formação continuada de docentes nos Institutos Federais: a produção científica da Pós-Graduação brasileira (2018-2022). Dialogia, n. 48, p. e26214, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.26214. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/26214. Acesso em: 12 mar. 2025.
PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. Curitiba: Ibpex, 2007.
SARMENTO, J. N. P.; VIANA NETO, A. A. Produtos educacionais em mestrados profissionais: avaliando o blog no contexto pedagógico. Humanidades & Inovação, n. 52, v. 8, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3569. Acesso em: 12 mar. 2025.
SARMENTO, J. N. P. Formação continuada dos docentes da rede federal de educação profissional e tecnológica: como entendem e como a fazem. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Anápolis, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7898379. Acesso em: 12 mar. 2025.
SILVA, R. S.; AZEVEDO, J. M. A.; AZÊVEDO, H. S. F. S. Avaliação da aprendizagem: Uma proposta de formação continuada aos docentes da Educação Profissional e Tecnológica. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 8, p. e173522, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1735. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1735. Acesso em: 12 mar. 2025.
TANCREDI, R. M. S. P. Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma reflexão. São Paulo: EdUFSCar, 2009.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.