Integrated teaching-assessment-learning planning: perspectives in construction
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16078Keywords:
teacher education, biological sciences, formative assessmentAbstract
The aim of this paper was to analyze the perceptions of Biological Sciences pre-service teaching undergraduate students on the theoretical-practical foundations of the Integrated Teaching-Assessment-Learning Planning, after training meetings held within the scope of the Supervised Curricular Internship. The qualitative research of an interpretative nature was carried out with 12 students from the Biological Sciences Teaching Degree course at a public university in the state of Paraná, Brazil. Data was constructed from questionnaires and activities organized during the training practice carried out with the participants. To analyze these data, we opted for the Discursive Textual Analysis methodology, which was appropriate for the interpretation of the statements, which were organized into categories and subcategories that reveal the reflections built from the theoretical-practical foundations of the Integrated Teaching-Assessment-Learning Planning. Those relating to the act of didactically planning the teaching, assessment and learning processes, in an integrated manner, stood out, contributing to coherent, planned and reflective actions on the role of planning and assessment in pedagogical practice.
References
BECKER, Fernando. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. In: BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.
BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. A avaliação das aprendizagens em contexto de ensino remoto: fundamentos e perspectivas. In: SILVA, Josie Agatha Parrilha da; SILVA, Silvio Luiz Rutz da; MARCONDES, Renato (org.). Pós-Graduação em tempos de pandemia: caminhos e conexões. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2021. p. 65-80.
BRISOLLA, Lívia Santos; ASSIS, Renata Machado de. O planejamento de ensino para além dos elementos estruturantes de um plano de aula. Revista Espaço do Currículo, v. 13, n. esp., p. 956-966, dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.45583
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 1, n. 1, p. 34-42, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/15. Acesso em: 3 set. 2024.
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.
FERNANDES, Domingos. Articulação da aprendizagem, da avaliação e do ensino: questões teóricas, práticas e metodológicas. In: ALVES, Maria Palmira; KATELE, Jean-Marie De (org.). Do currículo à avaliação, da avaliação ao currículo. Lisboa: Porto, 2011. p. 131-142.
FERNANDES, Domingos. Para um enquadramento teórico da avaliação formativa e da avaliação sumativa das aprendizagens escolares. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; FERNANDES, Domingos; PEREIRA, Talita Vidal; SANTOS, Leonor (org.). Avaliar para aprender no Brasil e em Portugal: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2019. p. 139-163.
FERNANDES, Domingos. Ministério da Educação. Direção-Geral da Educação. Critérios de avaliação. Folha de apoio à formação – Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (Maia). Lisboa: Projeto Maia, 2021a.
FERNANDES, Domingos. Ministério da Educação. Direção-Geral da Educação. Para uma iniciação às práticas de classificação através de rubricas. Folha de apoio à formação – Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (Maia). Lisboa: Projeto Maia, 2021b.
FERNANDES, Domingos. Reflexões acerca da avaliação e da formação de professores. In: LAGARTIXA, Custódio; ALVES, Marta (org.). Nos trilhos da formação contínua de professores: reflexões, olhares e testemunhos. Montijo: Cenforma, 2024. p. 11-24.
FERREIRA, Fernanda Mendes. Avaliação das aprendizagens: uma proposta de formação para licenciandos em Ciências Biológicas. 2022. 203 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2022. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/3720/1/Fernanda%20Mendes%20Ferreira.pdf. Acesso em: 27 out. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FURTADO, Cristiane; WIRZBICKI, Sandra Maria. Avaliação da aprendizagem: concepções e aspectos de licenciandos de um curso de ciências biológicas. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 37, n. 116, p. 403-420, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.9666
LISBÔA, Cássia do Carmo Andrade; MOREIRA, Maria Cristina do Amaral. A avaliação da aprendizagem durante o ensino remoto imposto pela pandemia da Covid-19. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 39, n. 121, e14253, p. 1-21, 2024. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14253
LOPES, Antônia Osima. Planejamento do ensino numa perspectiva crítica. Repensando a didática. 12. ed. Campinas: Papirus, 1996.
LOPES, José; SILVA, Helena Santos. 50 Técnicas de avaliação formativa. 2. ed. Lisboa: Lidel, 2020.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
MACHADO, Eusébio André. Ministério da Educação. Direção-Geral da Educação. Feedback. Folha de apoio à formação – Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (Maia). Lisboa: Projeto Maia, 2021.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
NEVES, Anabela Costa; FERREIRA, Antonieta Lima. Avaliar é preciso? Guia prático de avaliação para professores e formadores. Lisboa: Guerra e Paz, 2015.
SANTOS, Leonor. Reflexões em torno da avaliação pedagógica. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; FERNANDES, Domingos; PEREIRA, Talita Vidal; SANTOS, Leonor (org.). Avaliar para aprender no Brasil e em Portugal: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2019. p. 168-190.
SILVA, Edileuza Fernandes. O planejamento no contexto escolar: pela qualificação do trabalho docente e discente. In: VILLAS BOAS, Benigna (org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017. p. 25-38.
SOARES, Enílvia Rocha Morato. Avaliar para planejar... Planejar para avaliar. In: VILLAS BOAS, Benigna; SOARES, Enílvia Rocha Morato (org.). Avaliação das aprendizagens, para as aprendizagens e como aprendizagem: obra pedagógica do professor. Campinas: Papirus, 2022. p. 9-13.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 25. ed. São Paulo: Libertad, 2015.
WIGGINS, Grant; MCTIGHE, Jay. Planejamento para a compreensão: alinhando currículo, avaliação e ensino por meio da prática do planejamento reverso. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Context and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.