The relationship between advertising discourses and the expansion of EAD Higher Education in Alto Uruguai Gaúcho
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15943Keywords:
Commodity, Advertising speeches, Distance EducationAbstract
This article presents data from a study that sought to understand the legitimacy of education as a superior commodity, based on the expansion of distance education. In view of this, the formation of an educational market is taken into account in the investigative process, driven by the constitution of DE, as a factor that deepens the use of technology in higher education, and seeks to obtain its consolidation through the construction process of a social imaginary. Therefore, the theoretical-methodological approach of discourse analysis was undertaken in the movement of interpretation and analysis of advertising advertisements, in order to understand how different subjects are questioned by the institutions that choose this educational market. The research results reiterate the influence of advertising discourses on the questioning of subjects, given the incorporation of such discourses into the social imaginary, and the production of representations and meanings. This condition contributes to the legitimacy of education as a commodity, given that by acquiring private courses in the distance learning modality, subjects promote an action that directly impacts the expansion process.
References
AIUB, Giovani Forgiarini. Arquivo em Análise do Discurso: uma breve discussão sobre a trajetória teórico-metodológica do analista. Leitura, Maceió, n.50, p. 61-82, jul./dez., 2012. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/1149. Acesso em: 25 dez. 2020.
AZEVEDO, Mario Luiz Neves de; MORAES, Karine Nunes de; CATANI, Afrânio Mendes. Determinantes da expansão da EaD em cursos de licenciatura de instituições privadas no Brasil. RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade, Seropédica, v. 8, n. 13, p. e–855, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/rtps/article/view/855. Acesso em: 15 jan. 2024.
BAUER, Martin; AARTS, Bas. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: BAUER, Martin. W; GASKELL, George. (Orgs). Pesquisa qualitativa com texto, som e imagem: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 39-63.
BRASIL. Decreto 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm. Acesso em: 29 abr. 2024.
CAMPOS, Flavio Rodrigues. Paulo Freire e Seymour Papert: educação, tecnologias e análise do discurso. Curitiba: CRV, 2013.
CASTORIADIS, Cornelius. El imaginario social instituyente. Zona Erógena, n. 35, 1997. Disponível em: https://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/267/Castoriadis%20Cornelius%20-%20El%20Imaginario%20Social%20Instituyente.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.
COSTA, Alan. Ricardo; BEVILÁQUA, André Firpo; KIELING, Helena dos Santos; FIALHO, Vanessa Ribas. Paulo Freire hoje na cibercultura. Porto Alegre: Circula, 2020.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
IANNI, Octavio. Globalização e Neoliberalismo. Perspectiva, São Paulo, n. 12, p. 27-32, 1998. Disponível em: http://produtos.seade.gov.br/produtos/spp/v12n02/v12n02_03.pdf. Acesso em: 25 fev. 2021.
JUNQUEIRA, Marili Peres.; CARDOSO, Ana Claudia Moreira; SILVA, Cristiane Fernandes da. Jovens Estudantes e Cultura Digital: Aspectos Bioculturais, Sociais e Econômicos. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 37, n. 118, p. e12764, 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12764. Acesso em: 24 nov. 2023.
LACAN, Jacques. Nomes-do-pai. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
LUDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARIANI, Bethania. Língua nacional e pontos de subjetivação. Estudos Linguísticos, São Paulo, vol. 37, n. 3, p. 25-31, 2008. Disponível em: http://www.gel.hospedagemdesites.ws/estudoslinguisticos/volumes/37/EL_V37N3_03.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.
MARTINS, José de Souza. A sociabilidade do homem simples. São Paulo: Contexto, 2008.
OLIVEIRA, Romualdo Portela. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 30, n. 108, p. 739-760, out. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/sM4kwNzqZMk5nsp8SchmkQD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 abr. 2021.
PÊCHEUX, Michel. Delimitações, Inversões Deslocamentos. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, vol. 19, p. 7-24, jul./dez., 1990. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636823. Acesso em: 05 mai. 2021.
RECH, Gislaine Zanoto; PESCADOR, Cristina Maria. Ensino remoto em tempos de pandemia: COVID-19 suas implicações na interação professor-estudante - uma perspectiva freireana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. esp.2, p. 1264–1278, 2022. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16075. Acesso em: 25 abr. 2023.
SANTOS, Milton. Temos tudo para construir uma nova sociedade. Entrevista com o professor Milton Santos, concedida a equipe de Democracia Viva. Democracia Viva, Rio de Janeiro, n.2, fev. 1998. Disponível em: http://www.oocities.org/br/madsonpardo/ms/entrevistas/mse10.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal.16.ed. São Paulo: Record, 2008.
SOUZA, Jessé. Ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
SOUZA, Jessé. A gramática social da desigualdade brasileira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, vol. 19, n. 54, p. 79-96, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/s9LNmXtYm6KRFPJxwmrvwPq/?format=pdf. Acesso em: 21 jan. 2021.
TOSCANO, Moema. Introdução à sociologia educacional. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.
VELOSO, Braian; MILL, Daniel. Conhecimentos docentes no âmbito do sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 39, n. 121, p. e13319, 2024. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/13319. Acesso em: 29 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.