Reflections on cultures, languages and education: An urgent debate
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15908Keywords:
culture, languages, education, dialogicityAbstract
This work is part of an ongoing doctoral research that investigates how the educational project is constituted in rural territories with a strong presence of descendants of Germanic immigrants. Based on the concept of dialogicity, grounded in the studies of Bakhtin (2010) and Freire (2013), the research aims to analyze how the culture and languages of students from three rural community schools manifest themselves in school time and space. We juxtapose the concepts of culture and interculturality from Forquin (1993) and Candau (2002) with studies on linguistic rights, bilingualism, plurilingualism, and language contact by Altenhofen (2004) and Savedra (2021). In Gramsci (2004) and Semeraro (2006), we find support for understanding the teacher's work as an organic intellectual capable of problematizing and establishing a dialogical relationship between the community's cultural context and the knowledge established by educational legislation. The methodology used for this production is based on a literature review of the aforementioned authors and leads us to consider that cultures and languages pose challenges in the schooling process and have the power to foster the construction of an educational project that considers the rural and plurilingual territory of the students.
References
ALTENHOFEN, Cléo V. Hunsrückisch in Rio Grande do Sul. Ein BeitragzurBeschreibungeinerdeutschbrasilianischenDialektvarietätimKontaktmitdemPortugiesischen. Stuttgart: Steiner, 1996.
ALTENHOFEN, Cléo V. Política linguística, mitos e concepções linguísiticas em áreas bilíngues de imigrantes (alemães) no Sul do Brasil. 2004, p. 83-93.
ALTENHOFEN, Cléo V. Plurilinguismo na escola e na sociedade em uma perspectiva macrolinguística. Organon, Porto Alegre, v. 32, n. 62, 2017. DOI: 10.22456/2238-8915.74423. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/74423. Acesso em: 10 jun. 2021.
ARROYO, Miguel G.; FERNANDES, Bernardo M. A educação Básica e o Movimento Social do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 1999.
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 52 ed. São Paulo: Loyola, 2009.
BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. 5 ed., São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010a.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais Para a Educação Básica Nas Escolas Do Campo. 13 Mar. 2002. PARECER CNE/CEB 36/2001. Brasília, 2002.
KUSTER, S. B. Cultura e língua pomeranas: um estudo de caso em uma escola do Ensino Fundamental no município de Santa Maria de Jetibá – Espírito SantoBrasil. 2015, 253f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós--Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
KUSTER, S. B. Marxismo e Filosofia da linguagem. 14 ed., São Paulo: Editora HUCITEC, 2010b.
BORTONI- RICARDO, Stella M. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguísitica& educação. São Paulo: Parábola, 2005.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Vocação de criar: Anotações sobre a cultura e as culturas populares. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 138, p. 715-746, set./dez. 2009
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura: Memórias dos anos sessenta. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 23, n. 49, p. 377-407, set./dez. 2017 nÃouseihttps://www.scielo.br/j/ha/a/JXKXLMzzHtJCsDBJ74gqndF/?format=pdf&lang=pt
BOURDIEU, P. La distinction: critique socialedujugement. Paris: Minuit, 1979.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394 de 20 de Dezembro de 1996.Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Brasília, dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014.
CALDART, Roseli S. Sobre a Educação do Campo. In: SANTOS, C. A. (Org.). Por uma Educação do Campo: Campo – Políticas Públicas – Educação. Brasília, DF: INCRA; MDA, 2008. p. 67- 86.
CANDAU, Vera M. F. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s):uma aproximação. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 125-161. Agosto/2002
CANDAU, Vera M. F. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan.-mar. 2012 disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n118/v33n118a15.pdf. Acesso em: 01 jun.2014
CASTRO, Pedrina B. de. O monolinguismo nacionalista do estado novo nas páginas da Revista de Imigração e Colonização. https://periodicos.uff.br/cadernosdeletras/article/view/44611/29679 Acesso em 26/06/2022
DEMENECH, Flaviane; DICKEL, Adriana. Cultura escolar e cultura da escola: Produção e reprodução a partir dos fatores intraescolares. Revista Professare, ISSN 2238-9172, Caçador, v.5, n. 2, p.21-42, 2016.
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do Cárcere. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. https://www.lexico.pt/cultura/ acesso em 23/01/2022
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013
FORQUIN, J. Escola e cultura: As bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
MORELLO, R.; MARTINS, M. F. (orgs.). Política lingüística em contextos plurilíngues: desafios e perspectivas para a escola. Florianópolis: IPOL: Editora Garapuvu, 2016, 248p.Rosângela.https://drive.google.com/file/d/1CRbWHheOaZmWOXl68WuSBAnTgroKTKE/view Acesso em 24/04/2022
SAVEDRA, M. M. G.; PUP SPINASSE, K. O ensino de variedades germânicas em contextos de contato linguístico: conceitos, princípios e diretrizes. In: SAVEDRA, M. M. G.; BOLACIO F. E. S.; FERREIRA. M. A. (Orgs.) Travessias, encontros, diálogos nos estudos germanísticos no Brasil. Niterói: Eduff, p. 18-32, 2021.
SAVEDRA, Mônica; ROSENBERG, Peter [Orgs.] Estudos em Sociolinguística de Contato. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. 341p.
SEMERARO, Giovanni. Intelectuais “orgânicos” em tempos de pós-modernidade. Cadernos Cedes. Campinas, v. 26, n. 70, p. 373-391, 2006.
TAPIAS, José A. P. Educar a partir da interculturalidade: exigências curriculares para o diálogo entre culturas. SACRISTÁN, José G.(Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, p. 126- 139, 2013.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VASCONCELOS, Corina F. C. Pedagogia da identidade: interculturalidade e formação de professores. 330 f. Tese (Doutorado em educação), Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2016.
WEBER, Gerlinde M. A escolarização entre descendentes pomeranos em Domingos Martins. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.