Professional resilience at risk contexts: A training program for social educators
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.14322Keywords:
Social Educator, Resilience, Psychoeducational interventions, Experiential MethodologyAbstract
The aim of this article is to present the results of a model of intervention program to promote professional resilience in social educators. The intervention was elaborated with the association of the Ecological Engagement and the Experiential Methodology. Ten workers participated in 4 thematic modules. The analyses of the results were carried out based on the principles of Grounded Theory and the support of Atlas.ti. The analyses of the meetings focused on three main points: Institutional Routine, Interpersonal Communications and Care Practices. There was also an increase in positive expectations and confidence in children and adolescents’ future projects with more joy and affection in the relationships, as well as more efficient patterns of communication with the residents. These are protective factors in the institutional context that are essential components of professional resilience.
References
ALMEIDA, Ana; ABREU-LIMA, Isabel; CRUZ, Orlando; GASPAR, Maria, BRANDÃO, Tereza; ALARCÃO, Madalena, SANTOS, Milice; MACHADO, José C. Parent education interventions: results from a national study. Portugal European Journal of Developmental Psychology, v. 9, n. 1, p. 135-149, 2012.
ALMEIDA, Débora R. Resiliência institucional: para onde vai a participação nos Conselhos Nacionais de Saúde e dos Direitos da Mulher? Caderno CRH, n. 33, 020004, maio 2020.
BARLACH, Lisete, LIMONGI-FRANÇA, Ana Cristina; MALVEZZI, Sigmar. O conceito de resiliência aplicado ao trabalho nas organizações. Interamerican Journal of Psychology, v. 42, n. 1, p. 101-112, 2008.
BARUDY, Jorge; DANTAGNAN, Maryorie. Los buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Curitiba, PR: Editora Gedisa, 2005.
BELTMAN, Susan; MACCALLUM, Judith. Mentoring and the Development of Resilience: An Australian Perspective. International Journal of Mental Health Promotion, v. 8, n. 1, p. 21-32, 2006.
BERSCH, Angela A. S.; YUNES, Maria A. M.; GARCIA, Narjara M. O impacto das imagens sociais e crenças na promoção de resiliência profissional em educadores sociais. In: SARRIERA, Jorge C.; ROCHA, Kátia Bones; Inzunza, Jaima Alfaro; Silva, Rafael Bianchi (org.). Bem-estar e saúde comunitária: teoria, metodologia e práticas transformadoras. Curitiba, PR: Editora Appris, 2019. p. 276 -323.
BERSCH, Ângela A. S. Resiliência profissional e a educação ambiental: promoção de ambientes de desenvolvimento em instituição de acolhimento. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande (Furg), Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental, Rio Grande, RS, 2017.
BERSCH, Angela A. S.; YUNES, Maria Angela M.; GARCIA, Narjara M. G.; PISKE, Eliane L. Educador social promotor de boas práticas e resiliências em instituições de acolhimento. In: CAVALCANTE, Lília Iêda Chaves; MAGALHÃES, Celina Maria Colino, CORRÊA, Laiane da Silva, COSTA, Elson Ferreira; CRUZ Dalízia Amaral (org). Acolhimento institucional de crianças e adolescentes: teorias e evidências científicas para boas práticas. Curitiba, PR: Juruá, 2018a.
BERSCH, Angela A. S.; YUNES, Maria Angela M.; GARCIA, Narjara M.; PISKE, Eliane L.; SILVEIRA, Simone B.; PIETRO, Angela T. Programa de formação de educadores sociais na promoção da resiliência profissional. Rio Grande, RS: Editora da Furg, 2018b.
BRASIL. Orientações técnicas: serviços de acolhimento para crianças e adolescentes. Brasília, DF: Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente: Conselho Nacional de Assistência Social, 2009.
BRASIL. Lei n. 9795 – 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 1990.
BRASIL. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 13 jun. 2013. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
BRASIL. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html
BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.
BRONFENBRENNER, Urie. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Tradução A. Carvalho-Barreto. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CARVALHO, Adalberto D.; BAPTISTA, Isabel. Educação social: fundamentos e estratégias. Porto: Porto Editora, 2004.
CAVALCANTE, Lília I. C.; CORRÊA, Laiane S. Perfil e trajetória de educadores em instituição de acolhimento infantil. Caderno de Pesquisa, v. 42, n. 146, maio/ago., 2012.
CECCONELLO, Alessandra M.; KOLLER, Silvia. Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 515-524, 2003.
CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
CYRULNIK, Boris. Autobiografia de um espantalho. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
DEMO, Gisela; OLIVEIRA, Aurea F.; COSTA, Ana Carolina. Resiliência no trabalho: revisão bibliométrica sistemática no contexto brasileiro e itinerários da produção nacional. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, v. 17, n. 3, p. 180-189. DOI: 10.17652/rpot/2017.3.12973, 2017
FARSEN, Thaís C.; BOGONI, Aline C.; SILVA, Narbal. Resiliência no trabalho no campo da Psicologia: um estudo bibliométrico. Psicología Desde el Caribe, v. 35, n. 1, p. 81-103, 2018. DOI: http://doi.org/10.14482/psdc.35.1.9554
GARCIA, Narjara M.; YUNES, Maria Angela M.; ALMEIDA, Ana Maria T. Educação parental e pedagogia social: avaliação de uma proposta de intervenção. Revista Educação, v. 39, n. 1, p.94-104, jan./abr. 2016.
GUIMARÃES, Cleusa da P.; NETO, Sebastião B. da C. Suporte social como mediador de resiliência em adolescentes institucionalizados. Um estudo de caso. In: COIMBRA, R.; MORAES, N. (org.). A resiliência em questão. Perspectivas teóricas, pesquisa e intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2015.
JULIANO, Maria C.; YUNES, Maria Angela M. Reflexões sobre rede de apoio social como mecanismo de proteção e promoção de resiliência. Ambiente e Sociedade, n. 3, v. 17, p. 135-154, 2014.
MARTÍN, Juan Carlos; MÁIQUEZ, Maria L.; RODRIGO, Maria J.; BYRNE, Sonia; RODRIGUEZ, Beatriz; RODRÍGUEZ, Guacimara. Programas de educación parental. Intervención Psicosocial, v. 18, n. 2, p. 121-133, 2009.
MARZOL, Rosinha M.; BONAFÉ, Larissa; YUNES, Maria Angela M. As Perspectivas de Crianças e adolescentes em situação de acolhimento sobre os cuidadores protetores. Revista Psico, v. 43, n. 3, p. 317-324, 2012.
NÖRNBERG, Marta; MENEZES, Marilu. Práticas de acolhimento em abrigo infanto-juvenil. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 26, n. 85, p. 177-201, 2012. DOI: 10.21527/2179-1309.2011.85.177-201. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/450. Acesso em: 8 mar. 2023.
PALUDO, Simone; KOLLER, Silvia. Psicologia positiva: uma nova abordagem para antigas questões. Paidéia, v. 17, n. 36, p. 9-20, 2007.
PAULO, Fernanda dos S.; DA SILVA, Elenita. L. Educação popular e educadores sociais nas universidades: a luta dos movimentos sociais: popular education and social educators in universities: fighting social movements. Revista Contexto & Educação, Ijuí: Editora Unijuí, v. 36, n. 115, p. 147-160, 2021.
PISKE, Eliane L.; BERSCH, Angela A. S.; YUNES, Maria Angela M. Children’s Perceptions of the Relational and Educational Practices at Shelter Institutions. In: DELL’ÁGLIO, Débora D.; KOLLER, Silvia (org.). Vulnerable Children and Youth in Brazil: Innovative Approaches from the Psychology of Social Development. [S. l.]: Springer International Publishing: Springer Nature, 2017. p. 191-210. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-65033-3_13
PISKE, Eliane L.; YUNES, Maria Angela M.; BERSCH, Angela A. S.; PIETRO, Angela T. Práticas educativas nas instituições de acolhimento sob o olhar das crianças. Revista Educação Pública, v. 27, n. 66, p. 905-923, 2018.
ROBERTSON, Ivan T.; COOPER, Cary L.; SARKAR, Mustafa; CURRAN, Thomas. Resilience training in the workplace from 2003 to 2014: A systematic review. Journal of Occupational and Organizational Psychology, v. 88, p. 533-562, 2015.
RUBIO, Jose R.; PUIG, Gema. Tutores de resiliencia: dame un punto de apoyo y moveré mi mundo. Curitiba, PR: Gedisa Editorial, 2015.
SAN MARTÍN, Daniel. Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 16, n. 1, p. 104-122, 2014.
SILVEIRA, Simone B.; GARCIA, Narjara M.; PIETRO, Angela T.; YUNES, Maria Angela M. Inserção ecológica: metodologia para pesquisar risco e intervir com proteção. Psicologia da Educação (Impresso), v. 29, p. 57-74, 2009.
SOBOLL, Lis Andrea. Assédio moral/organizacional: uma análise da organização do trabalho. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colômbia: Editorial Universidad de Antioquia, 2012.
WALSH, Froma. Fortalecendo a resiliência familiar. São Paulo: Editora Roca, 2005.
WALSH, Froma. Resiliência familiar: uma estrutura de sistemas de desenvolvimento. European Journal of Developmental Psychology, v. 13, n. 3, p. 313-324, 2016.
YUNES, Maria Angela M. Dimensões conceituais da resiliência e suas interfaces com risco e proteção. In: MURTA, Sheila Giardini; FRANÇA, Cristineide L.; BRITO, Karine; POLEJACK, Larissa (org.). Prevenção e promoção em saúde mental: fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção. 1. ed. Novo Hamburgo, RS: Synopisis, 2015. p. 93-112.
YUNES, Maria Angela M. Psicologia positiva e resiliência: foco no indivíduo e na família. Psicologia em Estudo, v. 8, n. esp., p.75-84, 2003.
YUNES, Maria Angela M.; FERNANDES, G.; WESCHENFELDER, G. V. Intervenções psicoeducacionais positivas para promoção de resiliência: o profissional da educação como tutor de desenvolvimento. Educação, v. 41, n. 1, p. 83-92, 2018.
YUNES, Maria Angela M.; SZYMANSKI, Heloisa. Resiliência: noção, conceitos afins e considerações críticas. In: TAVARES, José (org.). Resiliência e educação. São Paulo: Cortez, 2001. p. 13-42.
YUNES, Maria Angela M.; PIETRO, Angela T.; SILVEIRA, Simone B.; JULIANO, Maria C.; GARCIA, NARJARA, M. Um educador para proteger do risco e tricotar a resiliência: o profissional da educação como agente de proteção e de promoção de resiliência. In: CABRAL, Sandra; CYRULNIK, Boris (org.). Resiliência: como tirar leite de pedra. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015. p. 155-170.
ZAPPE, Jana G.; PATIAS, Naiana D.; PATRÍCIO, Joana N., CALHEIROS, Maria M.; GARRIDO, Margarida V.; LOPES, Diniz; DELL’AGLIO, Débora D. Imagens sociais de famílias com filhos em acolhimento e em contexto familiar: um estudo entre Brasil e Portugal. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 17, n. 1, p. 181-204, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Context and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.