FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM UMA INSTITUIÇÃO DE EBPT: DESAFIOS A PARTIR DO OLHAR DOS EGRESSOS

INITIAL TEACHER EDUCATION AT AN EBPT INSTITUTION: CHALLENGES FROM THE PERSPECTIVE OF GRADUATES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12632

Keywords:

Formação de professores, Cursos de Licenciatura, Educação Profissional e Tecnológica, Egressos.

Abstract

This article discusses the contribution of undergraduate courses at the Federal Institute Farroupilha Campus Alegrete to teacher training and how their graduates were inserted in the educational environment. The study focused on newcomers to the Licentiate Degree Courses in Biological Sciences, Chemistry and Mathematics, between the years 2010 to 2014. The research had a qualitative focus by conducting an interview with alumni working in teaching. As a result, it was found that, in these degree courses, in the period studied, PIBID, curricular internships and laboratory activities were pointed out as positive points of training. On the other hand, the weaknesses highlighted were the little regency in the classroom, late offering of Libras in the curriculum and little importance for Special Education. Therefore, the necessary resizing were listed from the discussion established regarding the offer of Libras subjects, as well as access to the content of special education, along with more time for mandatory (or optional) curricular internship practices and practices of laboratory, which were also listed as fundamental in the training process.

Author Biographies

Danieli Melo Zarzicki, Instituto Federal Farroupilha

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade da Região da Campanha - URCAMP (2007), com Especialização em Educação Ambiental e Gestão de Recursos Naturais (2009), mestrado em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal Farroupilha Campus Jaguari (2020). Tem experiência profissional como docente nos níveis Fundamental e Médio, em Redes públicas municipal e estadual e rede privada de ensino.

Neiva Maria Frizon Auler, Instituto Federal Farroupilha

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Biologia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1992), mestrado em Recursos Genéticos Vegetais pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Maria (2004). É professora titular do Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul. Tem experiência na área de Genética, com ênfase em Genética Vegetal, atuando principalmente nos seguintes temas: variabilidade genética, isoenzimas, plantas medicinais, microsperogênese e citogenética. No ensino de Biologia, coordenou o PIBID/CAPES de Licenciatura em Ciências Biológicas, com atividades de ensino-pesquisa-extensão no campo das práticas educativas de 2010 a 2012. Desde 2012 desenvolve atividades na pró-reitora de pesquisa, pós-graduação e inovação (PRPPGI) onde coordenou a pós-graduação no período 2013-2015. Atualmente é responsável pelas produções científicas institucionais, atuando como Editora da Revista de Ciência e Inovação e do Boletim Técnico Científico e atua como docente do Programa de Pós- graduação em Educação Profissional e Tecnologia - PROFEPT e desenvolve pesquisa nas linhas de Formação de Professores e Práticas Educativas em EBPT. 

Published

2022-01-03

How to Cite

Zarzicki, D. M., & Frizon Auler, N. M. . (2022). FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES EM UMA INSTITUIÇÃO DE EBPT: DESAFIOS A PARTIR DO OLHAR DOS EGRESSOS: INITIAL TEACHER EDUCATION AT AN EBPT INSTITUTION: CHALLENGES FROM THE PERSPECTIVE OF GRADUATES. Revista Contexto &Amp; Educação, 37(116), 90–110. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12632

Issue

Section

Dossie Práticas educativas e formação docente: metodologias e saberes