MEMÓRIAS E SABERES DE ALFABETIZADORAS vozes e letras no cenário da atualidade
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2003.70.27-46Abstract
A escrita desse texto iniciou-se, como sempre acontece, com oespaço de uma página em branco. Este espaço cedeu lugar, aos poucos, à produção de reflexões feitas a partir das narrativas de três professoras alfabetizadoras que atuam em uma escola pública da cidade de Santa Maria/RS. Assim sendo,
inicialmente conduzo algumas interlocuções teóricas necessárias para o intercâmbio das idéias propostas para, logo após, lançar mão das vozes e letras dessas professoras, tentando compreender a trajetória de construção de seus saberes, especialmente aqueles que se referem às relações estabelecidas com a leitura e escrita nas histórias de vida. Pretendo, assim, evidenciar os modos como essa relação constituiu-se na vida de cada professora e, ao mesmo tempo, as possíveis relaçõescom o instituído da nossa sociedade. Há várias reflexões possíveis de serem feitas a partir desse texto. Em se tratando de formação de professores, no entanto, é preciso considerar a história de vida de cada pessoa na possibilidade de ressignificação de suas práticas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.