ABORDAGENS ALUSIVAS À TEORIA DA COMPLEXIDADE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2005.73-74.9-40Abstract
Este artigo apresenta algumas abordagens alusivas à Teoria daComplexidade, que emergiu em contraponto ao modelo
newtoniano-cartesiano, que preza a linearidade e a
mecanicidade. Esta Teoria sugere observar e analisar os sistemas no todo e nas partes, pois, deste modo, será possível se aperceber das interações, das conexões, das propriedades
emergentes, das diferenças entre as partes que constituem o
todo do sistema e do todo investigado em suas partes. Para
consolidar o estudo proposto foi efetuada uma coleta de dados
secundários por meio de pesquisa bibliográfica em livros, artigos, dissertações e teses. A partir disso, as informações foram descritas, sistematizadas e analisadas considerando as peculiaridades e similaridades das abordagens. Conclui-se que a Ciência da complexidade tem como característica a transdisciplinaridade, o que se reflete nas peculiaridades
focadas pelos diferentes pesquisadores da área. Os estudos na
área da Complexidade, todavia, apresentam algumas similaridades evidentes em suas abordagens, principalmente consoante a visão sistêmica, as emergências e a visão do todo e das partes de um sistema. Ademais, destaca-se a importância da questão relacionada à interação entre a causa e o efeito, bem como da relação da auto-organização com o meio ambiente, refletindo a percepção de que a sustentabilidade é fundamental para que ocorra a regeneração do sistema.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
