MEDIAÇÕES DO CONHECIMENTO ESCOLAR DE ENSINO MÉDIO COM O CONHECIMENTO CIENTÍFICO, O MUNDO DO TRABALHO E O EXERCÍCIO DA CIDADANIA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.200-216Abstract
O artigo apresenta resultados de uma pesquisa realizada no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia com egressos do Ensino Médio oriundos de escolas públicas, matriculados em cursos técnicos subsequentes ofertados pela instituição. Trata-se de uma análise sobre os reflexos das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (1998 e 2012), em meio à aprovação e implementação da reforma dessa etapa da escolarização – que retoma a pedagogia das competências – e como eles ganham materialidade na vida desses egressos inseridos no mundo do trabalho e no exercício da cidadania. A pesquisa foi realizada em duas etapas, sendo uma bibliográfica e documental, enquanto a outra é um levantamento de campo (GIL, 2008). A pesquisa bibliográfica e documental possibilitou aprofundar o estudo sobre as categorias definidas a priori para auxiliar a análise do campo empírico. As respostas dos pesquisados permitiram identificar maior ou menor incidência das diretrizes de 1998 e 2012, apresentando-se, em diversas circunstâncias, de forma contraditória e mais afinada com o pensamento hegemônico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.