UM OLHAR SOBRE A DOCÊNCIA DO PROFESSOR NÃO LICENCIADO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.82-101Keywords:
Docência. Educação Profissional e Tecnológica. Professor não licenciado.Abstract
Este estudo propõe apresentar o Estado do Conhecimento que analisou artigos acerca da formação docente de professores não licenciados atuantes na EBPTT (Educação Básica Profissional Técnica Tecnológica). O trabalho mapeou através da plataforma SciELO (Scientific Electronic Library Online) artigos que discutissem a temática em destaque. Para tanto, foi delimitado o período de 2013 a 2018, na busca por produções, tendo em vista o descritor “Educação Profissional e Tecnológica” (EPT). A partir disso, os artigos foram reunidos segundo as seguintes categorias: Identidade docente, Professor na EPT, Professor Bacharel/Tecnólogo, Formação pedagógica. A pesquisa resultou em treze artigos, que sob diferentes visões apontaram os principais eixos de discussão da docência do professor não licenciado na EPT, inclusive, os pontos que necessitam de maior aprofundamento. Portanto, procuramos esclarecer aspectos pouco ou não suscitados pelas pesquisas em Educação, sobretudo, na área da docência da EPT.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.