A APLICABILIDADE DAS FERRAMENTAS DIGITAIS DA WEB 2.0 NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.34-59Abstract
Atualmente as tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC) aparecem em destaque e, têm provocado alterações significativas em diversos segmentos sociais, dentre eles na Educação, modificando a maneira de educar e de aprender. Buscando uma melhor compreensão sobre esse fenômeno, realizou-se uma pesquisa que analisou as principais ferramentas digitais da web 2.0 que podem ser utilizadas como recursos pedagógicos no processo de ensino e aprendizagem. Para alcançar esse objetivo foi realizada uma pesquisa exploratória e descritiva. Também foi desenvolvido um blog como sugestão de apoio aos professores sobre o uso dessas ferramentas digitais. Os resultados evidenciam que a web 2.0 oferece aos usuários inúmeras possibilidades de comunicação que podem auxiliar no processo de ensino e aprendizagem, pois como os alunos são atraídos pela tecnologia, as atividades educacionais se tornam mais prazerosas e motivadoras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.