EPISTEMOLOGIA DA COMPLEXIDADE E METODOLOGIA DE PROJETOS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CAMINHOS POSSÍVEIS PARA A INTER E TRANSDISCIPLINARIDADE
CAMINHOS POSSÍVEIS PARA A INTER E TRANSDISCIPLINARIDADE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.106.21-40Abstract
Este artigo apresenta quatro temas que se interpenetram: a Teoria da Complexidade, a Interdisciplinaridade, a Transdisciplinaridade e a Metodologia de Projetos. Nele procuramos articular a fundamentação teórico-metodológica da Interdisciplinaridade e da Transdisciplinaridade, a partir de uma perspectiva de aproximação e complementariedade, alicerçada na epistemologia da Complexidade. Tomando como premissa a necessidade de produção de um conhecimento pertinente no âmbito da Educação Básica, com vistas à valorização da realidade dos educandos, bem como de seu protagonismo nos processos educativos, lançamos como proposta metodológica a utilização da Metodologia de Projetos. A partir deste contexto, nosso principal objetivo é contribuir com as discussões sobre a Interdisciplinaridade e a Transdisciplinaridade na Educação Básica, destacando nesse contexto o papel dos docentes como possíveis catalisadores do processo de planejamento/execução de ações que direcionem o cotidiano da escola para a realidade complexa em que a sociedade contemporânea se insere.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.