NARRATIVAS DIGITAIS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: DA MEMÓRIA, DO REGISTRO E DO DISCURSO EMERGEM POSTURAS E EXPERIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.94.212-237Abstract
As narrativas são objeto de estudo das Ciências Humanas com as mais variadas abordagens teórico-metodológicas. No campo dos estudos curriculares, as discussões acerca de uma modalidade específica de narrativas, as digitais, vêm ganhando espaço como lugares de construção do currículo e de reflexão sobre o percurso de formação dos sujeitos da educação. Este artigo insere-se nesse contexto de discussão e apresenta os resultados de um estudo qualitativo acerca de três narrativas de docentes em processo de formação para atuarem no Programa Um Computador por Aluno – PROUCA no estado do Tocantins. As análises tiveram inspiração teórica na análise do discurso de linha francesa, mas também buscaram contribuições da Semiótica. As categorias de análise focaram elementos que mostrassem a capacidade de exposição dos sujeitos por meio das narrativas, a consciência de si refletida nos textos e indícios do processo reflexivo dos autores sobre suas histórias e percursos. As análises demonstram, por um lado, a dificuldade dos sujeitos com o narrar que fala da experiência pessoal e com o exercício de refletir e registrar a reflexão a partir da experiência; por outro, apontam para conceitos latentes sobre as Tecnologias Digitais e Informação e Comunicação (TDIC) e sua incorporação às práticas pedagógicas.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.