CONCEPÇÕES DE PESQUISA DOS ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: UMA INVESTIGAÇÃO DO SUL AO NORTE E NORDESTE DO BRASIL
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.94.27-56Abstract
A construção do conhecimento tem sofrido mudanças, visto que ferramentas como internet, computador, bibliografias impressas, redes sociais estão fortemente presentes no cotidiano dos docentes. Com isto, o modo de se relacionar com a iniciação à pesquisa também sofreu transformações. Pretende-se, neste estudo, compreender de que maneira e em que medidas as novas tecnologias fazem parte da vida de discentes e docentes, e como estes estão fazendo uso e aproveitando-as para a iniciação à pesquisa. Investigar como a iniciação à pesquisa em escolas de educação básica tem se efetivado, já que as novas ferramentas tecnológicas têm impactado no acesso ao conhecimento e ensino aumentando a velocidade de propagação de informação. Trata-se de uma pesquisa descritiva e de campo, com método de abordagem indutivo, utilizando como instrumento de coleta de dados, um questionário contendo perguntas abertas e fechadas acerca das ferramentas usadas pelos discentes para fins de estudos e suas concepções sobre pesquisa. As respostas obtidas demonstraram ideias heterogêneas, pouco aprofundadas e possivelmente originadas do senso comum. Nesse sentido, é possível inferir que os professores provavelmente não trabalham a pesquisa de forma sistemática com um tema específico, problematizações, formulação de hipóteses e validação dos resultados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.