REFORÇANDO PRÁTICAS PEDAGÓGICAS EXPERIMENTAIS A PARTIR DA REVITALIZAÇÃO DE UM LABORATÓRIO DE CIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.94.57-79Abstract
O presente trabalho relata uma atividade de revitalização do laboratório de Ciências de uma escola da rede pública de educação no município de Palmeira das Missões-RS. Para concretizar essa proposta, duas acadêmicas do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Santa Maria reorganizaram o espaço laboratorial da instituição de ensino para incentivar a preparação de modalidades didáticas diferenciadas pelos professores. O laboratório apresentou mudança significativa em sua estrutura desde o inicio até o final da revitalização. O ambiente que antes era utilizado para suprir a necessidade de espaço físico de salas de aulas e também como depósito apresentou ao final, as condições necessárias para a realização de aulas diferenciadas. Um questionário sobre as concepções dos professores sobre as aulas experimentais também foi aplicado e nele os docentes julgaram importante esse tipo de atividade, mas alegam que os fatores que anteparam o desenvolvimento dessas práticas são o despreparo, falta de materiais, equipamento e a indisponibilidade de tempo. Diante disso, um manual com sugestões de atividades práticas foi elaborado para tornar as aulas mais dinâmicas e dar ao ensino de Ciências um cunho mais diferenciado e experimental.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.