MOBILIZAÇÃO DE CONHECIMENTOS MATEMÁTICOS EMERGENTES DE CINCO ITENS DO SARESP 2010 PARA O 9º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.94.105-131Abstract
Este artigo tem como finalidade apresentar indicativos que emergem de cinco dos treze itens divulgados no Relatório do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar - Saresp 2010, em se tratando do 9º ano do Ensino Fundamental, em relação à mobilização de conhecimentos matemáticos esperados dos alunos. Para realizar nossa análise utilizamos a abordagem teórica da pesquisadora francesa Aline Robert sobre os níveis de funcionamento do conhecimento (técnico, mobilizável e disponível). Esta abordagem é fundamental por ter um cunho cognitivo e ser relacionada à forma como os alunos mobilizam conhecimentos matemáticos, o que pode indicar com que grau eles aprendem e passam a dispor de noções matemáticas. A metodologia é qualitativa e a técnica foi a análise documental. A pesquisa que originou o presente artigo nos permitiu perceber a dificuldade que os alunos apresentam em mobilizar conhecimentos que não sejam de aplicação direta, ou seja, em fazer adaptações e/ou modificações, reconhecendo as ferramentas que devem estar disponíveis em cada situação proposta, justapondo saberes, além de identificar as fragilidades apresentadas pelos alunos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.