Interlocution of knowledge: The cognitive principles of complexity in the pedagogical thought of Mario Osorio Marques

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17087

Keywords:

Mario Osorio Marques, Rationalities, Pedagogy, Science of the educator

Abstract

Did Mario Osorio Marques flirt with Edgar Morin? Did Marques make any incursions into the ontological-epistemological matrix of complex thought? The aim of this theoretical essay is to show that Marques, in his pedagogical thinking, sought to distinguish the paradigms of the object, the subject and intersubjectivity, but his main concern was to understand them in an integrated way in a “broader and more coherent theoretical framework”, which can be understood by the term “interlocution of knowledge”. In addition to this objective, the intention is to point out evidence that Marques transcends the simple framing in a single paradigm and that, systematically, he placed in dialogue the empirical-analytical, historical-hermeneutic and critical-dialectical approaches, in the broader theoretical framework of communicative reason and, through a circular and progressive form of thought, he narrowed the dialogue with the principles of intelligibility of what he called the “paradigm of complexity”. Therefore, an epistemological reading of his writings from the period from 1988 to 2002 is proposed. The theoretical essay is structured in three movements. The first one considers the ontological and gnosiological assumptions of Marques' educational praxis. In a second movement, we seek the presence of evidence of an alternative scientific paradigm for the science of the educator, in Marques' work. Finally, the presence of the principles of intelligibility of complex thought in Marques' proposal for training education professionals is discussed. Our reading of Marques' work led us to assume that it was the problem of interdisciplinarity that attracted him, sometimes to the edges, sometimes to the interior of the paradigm of complexity.

References

ABREU, Laethe. Conhecimento transdisciplinar – o cenário epistemológico da complexidade. Piracicaba: Ed. Unimep, 1996.

ARDOINO, Jacques. Psicologia da educação: na universidade e na empresa. São Paulo: Herder, 1971.

ARDOINO, Jacques. A complexidade. In: MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. 10. ed. São Paulo: Bertrand Brasil. 2012, pp. 548-558.

ALEKSANDROWICZ, Ana Maria Coutinho. Complexidade e metodologia: um refinado retorno às fronteiras do conhecimento. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira (Org.). Caminhos do pensamento: epistemologia e método. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2002, p. 49-79.

ASSMANN, Hugo. Paradigmas educacionais e corporeidade. Piracicaba: Ed. Unimep, 1995.

ASSMANN, Hugo. Metáforas novas para reencantar a educação. Piracicaba: Ed. Unimep, 1996.

ATLAN, Henri. Entre o cristal e a fumaça: ensaio sobre a organização do ser vivo. Rio de Janeiro: Zahar, 1992.

BARBOSA, Manuel. Antropologia complexa do processo educativo: quadro de referências e leque de vectores fundamentais. Braga: Serviço de Publicações do Instituto de Educação e Psicologia - Universidade do Minho, 1997.

BRUM, Eliane. Bolsonaro e a autoverdade: Como a valorização do ato de dizer, mais do que o conteúdo do que se diz, vai impactar a eleição no Brasil (2018). Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/07/16/politica/1531751001_113905.html. Acesso: 31 jul. 2018.

CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

CIRNE-LIMA, Carlos R. V. Dialética e liberdade: razões, fundamentos e causas. Veritas, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p 795-816, dez. 1998.

DEMO, Pedro. Solidariedade como efeito de poder. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2002.

ESTEVES DE VASCONCELOS, Maria José. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. 11. ed. Campinas: Papirus, 2018.

ETGES, Norberto J. Ciência, interdisciplinaridade e educação. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 51-84.

GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação. Petrópolis: Vozes, 1986.

GROFF, Stanislau. Além do cérebro: nascimento, morte e transcendência em psicoterapia. São Paulo: McGraw-Hill, 1988.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1993.

HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

HABERMAS, Jürgen. Dialética e hermenêutica. São Paulo: L&PM, 1987.

INNERARITY, Daniel. Praxis e intersubjetividad: la teoria crítica de Jürgen Habermas. Pamplona: Un. de Navarra, 1985.

LAPASSADE, Georges; LOURAU, René. Chaves da sociologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

Mc CARTHY, Thomas. La teoria crítica de Jürgen Habermas. Madrid, Tecnos, 1987.

MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e educação. Ijuí: Editora Unijuí, 1988.

MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. 3. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1990/2006e.

MARQUES, Mario Osorio. A formação do profissional da educação. 5. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1992a/2006c.

MARQUES, Mario Osorio. Os paradigmas em educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 73, n. 175, p. 547-565, set/dez, 1992b. Disponível em: https://www.academia.edu/88669847/Os_Paradigmas_da_Educação. Acesso em: 03 jan. 2025.

MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Editora Unijuí 1993.

MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 3. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1995/2006d.

MARQUES, Mario Osorio. Educação/Interlocução, aprendizagem/reconstrução de saberes. Ijuí: Editora Unijuí, 1996.

MARQUES, Mario Osorio. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 5. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1997/2006a.

MARQUES, Mario Osorio. A escola no computador: linguagens rearticuladas, educação outra. 2. ed. rev. Ijuí: Editora Unijuí, 1999/2006b.

MARQUES, Mario Osorio. Educação nas Ciências: Interlocução e complementaridade. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento. Editorial Psy II, 1995.

MELUCCI, Alberto. O jogo do eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: UNISINOS, 2004.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003

MORIN, Edgar. O método 1. A natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2016.

MORIN, Edgar. O método 2. A vida da vida. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. O método. 3. O conhecimento do conhecimento. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005a.

MORIN, Edgar. O método. 4. As ideias: habitat, vida, costumes, organização. 4 ed. Porto Alegre: Sulina, 2005b.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005c.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, Edgar. O problema epistemológico da complexidade. 3. ed. Portugal: Publicações Europa-América, 2002.

MORIN, Edgar. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

MORIN, Edgar. Meus filósofos. Porto Alegre: Sulina, 2013.

OLIVEIRA, Manfredo A. de. Tópicos sobre dialética. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1997.

RORTY, Richard. A filosofia e o espelho da natureza. Lisboa: Dom Quixote, 1988.

SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Invani. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997, p. 91-115.

SANTOS, Boaventura de S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

STEIN, Ernildo Jacob. Dialética e Hermenêutica: Uma controvérsia sobre o método em Filosofia. Síntese, Belo Horizonte, n. 29, p. 21-48, s/d.

WALLERSTEIN, Immanuel. As estruturas do conhecimento ou quantas formas temos nós de conhecer? In: SANTOS, Boaventura de S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006, p. 123-129.

Published

2025-07-30

How to Cite

Arenhart, L. O., Kuhn, M., & Arenhart, A. B. P. (2025). Interlocution of knowledge: The cognitive principles of complexity in the pedagogical thought of Mario Osorio Marques. Revista Contexto & Educação, 40(122), e17087. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17087

Issue

Section

O Legado da obra de Mario Osorio Marques para a Educação