Environmental preservation and sustainable urban mobility: a case analysis of electric buses in Porto Alegre/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2025.62.16959

Keywords:

sustainable urban mobility, electric buses, public transportation

Abstract

Sustainable urban mobility is a concept that seeks to integrate transportation solutions that promote environmental preservation in cities, based on principles that reduce the negative impacts of conventional transportation, such as pollution, traffic jams, and social exclusion. The objective of this article is to investigate the relevance of sustainable urban mobility by analyzing the use of electric buses in Porto Alegre/RS by promoting a more sustainable and intelligent alternative for the city. Methodologically, considering the procedures, the text is anchored in a bibliographic review, documentary research, and case study. Regarding the interpretation of the data, we opted for categorical content analysis considering four axes: Emissions Reduction, Energy Efficiency, Infrastructure and Costs, and Social and Economic Impact. As a result, we note that sustainable urban mobility in Porto Alegre gains prominence with the use of electric buses, an initiative that combines efficiency, social inclusion, and environmental responsibility. The system adopted in the capital of Rio Grande do Sul is a strategic solution to significantly reduce the emission of polluting gases and dependence on fossil fuels, providing direct benefits to air quality and public health. In addition to the environmental gains, in the case of Porto Alegre, electric buses also prove advantageous from an economic perspective, since, although they require higher initial investments, they offer lower operating and maintenance costs over time, making them a financially viable and sustainable option. The adoption of this mode, therefore, represents an important step in the construction of more modern urban transportation systems that are aligned with global challenges regarding environmental preservation.

References

AGÊNCIA INTERNACIONAL DE ENERGIA. Relatório anual de emissões no setor de transporte. Paris: AIE, 2021.

ARAUJO, P. L. Mobilidade urbana sustentável no Brasil: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2014.

BANISTER, D. Planejamento de transportes. London: Routledge, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Lei nº 12.187, de 29 de dezembro de 2009. Institui a Política Nacional sobre Mudança do Clima. Diário Oficial da União, Brasília, 2009.

BRASIL. Lei nº 12.587, de 3 de janeiro de 2012. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana. Diário Oficial da União, Brasília, 2012.

CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução nº 491, de 19 de novembro de 2018. Estabelece padrões nacionais de qualidade do ar. Diário Oficial da União, Brasília, 2018.

DEAKIN, E. Transporte sustentável nas cidades. Cambridge: University Press, 2001.

EPTC. Empresa Pública de Transporte e Circulação. Relatório Anual de Mobilidade Urbana em Porto Alegre. Porto Alegre: EPTC, 2022.

FERNANDES, C.; SANTOS, M. Mobilidade e direitos humanos: uma análise crítica. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2017.

GARCÍA, R.; MARTÍNEZ, M.; PÉREZ, A. Impactos econômicos e ambientais do transporte público eléctrico: uma análise comparativa. Revista Avaliações de Energia Renovável e Sustentável, v. 168, 2023.

GEELS, F. W. Transições sociotécnicas e sustentabilidade. New York: Routledge, 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIVONI, M.; BANISTER, D. Mobilidade e transporte para o crescimento sustentável. London: Routledge, 2020.

GÖSSLING, S. Transições de transporte urbano: cidades, automóveis e mudanças climáticas. Jornal de Geografia dos Transportes, v. 94, 2021.

HAGMAN, R. Incentivos para transporte verde: percepções da implementação do ônibus elétrico em Oslo. Revista Política Energética, v. 152, 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: população urbana e rural. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

JENKINS, M.; BARRON, J.; SMITH, L. Ônibus elétricos: avançando na sustentabilidade no transporte urbano. Jornal de Transporte Mais Limpo, v. 45, 2021.

LINDAU, L. A.; HIDALGO, D.; SOUZA, F. B. de. Impactos positivos dos sistemas BRT na redução de gases de efeito estufa e melhoria da mobilidade urbana. Revista dos Transportes Públicos, ANTP, n. 133, p. 99-115, 2013.

LOCHER, C. Transporte e sustentabilidade ambiental. Porto Alegre: Editora PUC-RS, 2016.

MACIEL, M. R. C. Portadores de deficiência: a questão da inclusão social. Revista Perspectiva, v. 14, n. 2, p. 51-56, 2000.

NEWMAN, P.; KENWORTHY, J. O fim da dependência do automóvel: transporte urbano sustentável no século XXI. Revista Imprensa da Ilha, 2020.

RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.

ROLNIK, R. O direito à cidade e o direito à mobilidade urbana. Cadernos Metrópole, São Paulo, n. 17, 2015.

SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2015.

SANTOS, A. F.; SILVA, M. C.; OLIVEIRA, T. R. Políticas públicas para o transporte sustentável. São Paulo: Editora XYZ, 2021.

SANTOS, C. L. Impactos da eletrificação do transporte público em Bogotá. Bogotá: Universidade Nacional de Colômbia, 2021.

SCHWEDES, O. O impacto da COVID-19 na política de transporte público. Revista Pesquisa em Transporte, v. 162, 2022.

VASCONCELLOS, E. A. A. Mobilidade urbana e cidadania. São Paulo: Annablume, 2012.

WU, H.; LI, X.; ZHANG, Y. Baterias de estado sólido para veículos elétricos: oportunidades e desafios. Diário de Fontes de Energia, v. 571, 2023.

Published

2025-06-30

How to Cite

Elkfury, M. da S., Oliveira, T. D. de, & Silveira, D. C. da. (2025). Environmental preservation and sustainable urban mobility: a case analysis of electric buses in Porto Alegre/RS. Desenvolvimento Em Questão, 23(62), e16959. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2025.62.16959

Issue

Section

Artigos