Internationalization of higher education: Contributions of public policies to the legal Amazon Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2237-6453.2025.63.16796

Keywords:

Higher education, Postgraduate studies, Regional asymmetries

Abstract

In Brazil, various strategies have been developed to promote the internationalization of higher education institutions through public policies. In this context, the present study aims to analyze public policies directed at the internationalization of higher education in the Brazilian Amazon region, based on a systematic literature review. The analyzed studies indicate that internationalization in this region faces significant challenges, especially due to the regional and socioeconomic inequalities that characterize the country. Such inequalities hinder equitable access to internationalization opportunities, leading to a concentration of resources and benefits in specific geographic areas or institutions. Therefore, it is essential to formulate public policies that take into account the specificities of the Legal Amazon, with strategies tailored to its realities, in order to ensure a more inclusive and balanced process of internationalization.

References

AGUILAR, V. L. F. Política Pública. México: Siglo XXI Editores, 2010.

ALENCAR, T. R. S. Ensino de português como língua adicional na universidade federal do Amapá: ações de política de línguas em contexto de internacionalização. Revista X, Curitiba, v. 13, n.1, p. 323-350, 2018.

ALMEIDA, S.M.C. Do Maranhão para o mundo e vice-versa: Ciência sem Fronteiras como política de internacionalização do IFMA. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Maranhão, São Luiz/MA, 2016.

ALTBACH, P. G; KNIGHT, J. Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: motivaciones y realidades. Perfiles educativos, v. 28, n. 112, p. 13-39, 2007.

ARRETCHE, M. T. S. Emergência e desenvolvimento do Welfare State: teorias explicativas. São Paulo: BIB, 1995.

BORGES, G. R; AMAL, M. Internacionalização de cursos stricto Sensu: uma investigação sobre a distância psíquica e as práticas adotadas. Revista Gestão Universitária da América Latina, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 260-281, 2016.

BRENNAN, J; KING, R; LEBEAU, Y. The role of universities in the transformation of societies. London: Association of Commonwealth Universities and The Open University, 2004.

CABRAL, T. L. O.; SILVA, F. C.; PACHECO, A. S. V.; MELO, P. A. A Capes e suas sete décadas: trajetória da Pós-Graduação stricto sensu no Brasil. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 16, n. 36, p. 1–22, 2020.

CAPELLA, A. C. N. Análise de políticas públicas: da técnica às ideias. Ideias – Rev. Inst. Filos. Ciênc. Hum. Unicamp, v.6, n.2, p.13-34, 2015.

CHAGAS, E. L. T; SALAZAR, D. M; NETO, J. P. Q. A formação humana integral nas diretrizes para a internacionalização no IFAM. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n° especial, p.190-214, 2020.

DIEL, J. O; BAMPI, A. C; NICOLETTI, G. T; FAZIO, M. C. Internacionalização: o caso da universidade do estado de Mato Grosso – Unemat- Brasil e a Universidade Nacional De Cuyo – Uncuyo – Argentina. In: Anais do XIX Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

ESPING-ANDERSEN, G. As três economias políticas do welfare state. Lua Nova, São Paulo, n. 24, p. 85-116, 1991.

FEIJO, R. N. Processos de internacionalização das ciências sociais no Brasil: dos intercâmbios transnacionais às políticas da Capes para a pós-graduação. Anais do XVI Colóquio Internacional de Gestión Universitaria – CIGU. Arequipa-Peru, 2016.

GALVÃO, M. C. B; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 6 n. 1, p.57-73, 2020.

GOERGEN, P. L. A internacionalização dos programas de pós-graduação. Espaço Pedagógico, v. 19, p. 247-257, 2012.

LAGE, T. S. R. Políticas de internacionalização da educação superior na região norte do Brasil: uma análise do Programa Ciência sem Fronteiras. 183 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional). Universidade Federal do Tocantins, Palmas/TO, 2015.

LUCE, M. M; FAGUNDES, C. V; MEDIEL, O. G. Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica. Avaliação, v. 21, n. 2, p. 317-339, 2016.

MAJONE, G. Los usos del análisis de políticas. In: AGUILAR, V. L. F. (Org). Política Pública. México: Siglo XXI Editores, 2010, p.94-114

MÉNDEZ, J. L. La política pública como variable dependiente: hacia un análisis más integral de las políticas públicas. In: AGUILAR, V. L. F. (Org). Política Pública. México: Siglo XXI Editores, 2010, p. 115-150.

MILHOMEM, R. B. B. Implementação do Programa Ciência sem Fronteiras no Tocantins: limites, desafios e potencialidades. 145 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Políticas Públicas). Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2016.

MOREIRA, H. V; SILVA, H. P. O Programa de Estudante-Convênio de Graduação (PEC-G), a Experiência da Casa Brasil-África e a Internacionalização na Universidade Federal do Pará. In: Jacqueline Cunha da Serra Freire; Bartolomeu Lopes Varela; José Augusto Pacheco; Marcelo Galvão-Baptista. (Org.). Educação Superior, Desenvolvimento e Cooperação Sul-Sul. Cidade da Praia: Editora Uni-CV, 2017, v. 1, p. 245-268.

OLIVEIRA, M. E.R. Avaliação do Programa de Apoio a Eventos no País – PAEP, como uma política pública de fomento a disseminação do conhecimento científico. Tese (Doutorado em Educação em Ciências). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

SÁENZ, R. C. Políticas públicas: más allá del pluralismo y la participación ciudadana. In: AGUILAR, V. L. F. (Org). Política Pública. México: Siglo XXI Editores, 2010, p.151-172.

SILVA, M. A. R. Introdução. In: SILVA, M. A. R; SANTUARIO, A. A. (orgs). Políticas públicas de educação superior e desenvolvimento: desafios e dimensões contemporâneas no Brasil e no México. Palmas: EDUFT, 2019.

TOSTA, H. T; STALLIVIERI, L; TOSTA, K. C. B. T. A internacionalização da educação superior: descrição do processo em curso na Universidade Federal da Fronteira Sul. Sinergia, Rio Grande, v.20, n.2, p.35-46, 2016.

RODRIGUES, W. Análise envoltória de dados para avaliação da eficiência da pós-graduação na Amazônia Legal brasileira. RBPG. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 14, p. 01-23, 2017.

RODRIGUES, W; RODRIGUES, E. Análise da ambiência institucional de ciência, tecnologia e inovação na Amazônia Legal. Amazônia, v.9, p. 135-150, 2013.

STEIN, S.; ANDREOTTI, V. Cash, competition or charity: international students and the global imaginary. Higher Education, v. 1, n. 72, p. 225-239, 2015.

SANTOS, B. L. S. Desenvolvimento da internacionalização da Universidade Federal de Roraima (2009-2015). 2017. 147f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2017.

SOUSA, M. S. C; RODRIGUES, W; CANÇADO, A. Os rankings acadêmicos e suas relações com os ODS: estudo de caso na Universidade Federal do Tocantins. Colóquio, v. 19, n. 1, p.281-292, 2022.

Published

2025-10-22

How to Cite

Sousa, M. S. C., Rodrigues, W., da Rocha, M. A., & de Sousa, D. N. (2025). Internationalization of higher education: Contributions of public policies to the legal Amazon Region. Desenvolvimento Em Questão, 23(63), e16796. https://doi.org/10.21527/2237-6453.2025.63.16796

Issue

Section

ESTUDOS REGIONAIS E URBANOS SOBRE A AMAZÔNIA